Gaszenie/Wylączenie silnika

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Lapomruk
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 9
Rejestracja: pn wrz 29, 2014 10:38 am
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 125
Rocznik: 2010

Gaszenie/Wylączenie silnika

#1 Post autor: Lapomruk »

Może pytanie wydawać się głupie, ale czy ktoś może mi powiedzieć jak prawidłowo wyłączać motor?
Z przycisku nad zapłonem czy z kluczyka? Opinie jakie znalazłem są sprzeczne - jedni twierdzą że z kluczyka, inni że z przełącznika.

Czy może ktoś to uzasadnić czemu tak a nie inaczej?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Fotom
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 210
Rejestracja: pt lip 25, 2014 8:24 am
Imię: Tomasz
Marka motocykla: Honda
Model: XL125V
Rocznik: 2005
Lokalizacja: Kraków / Krzeszowice

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#2 Post autor: Fotom »

Nie ma znaczenia. Możesz nawet gasić rozkładając nóżkę. Te wyłączniki są połączone szeregowo.
Gdyby któryś sposób był niewłaściwy, to producent motóra by się zabezpieczył.

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#3 Post autor: płock1964 »

Lapomruk pisze:Może pytanie wydawać się głupie, ale czy ktoś może mi powiedzieć jak prawidłowo wyłączać motor?
Z przycisku nad zapłonem czy z kluczyka? Opinie jakie znalazłem są sprzeczne - jedni twierdzą że z kluczyka, inni że z przełącznika.

Czy może ktoś to uzasadnić czemu tak a nie inaczej?

Pozdrawiam
Dyskusja z rodzaju przewagi świąt nad świętami, czyli klasyczna legenda opowiadana przy piwku.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#4 Post autor: Merlin »

Z kluczyka (bo i tak to robisz żeby go wyjąć ze stacyjki), czerwony przełącznik to wyłączanie awaryjne.

Najlepiej wyłączyć czerwony, wrzucić bieg, rozłożyć stopkę a później pytać na forum dlaczego moto nie odpala :hyhy: :hyhy: :hyhy:

Awatar użytkownika
Endriusza
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 98
Rejestracja: czw gru 19, 2013 8:35 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000VA
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#5 Post autor: Endriusza »

Merlin pisze:Z kluczyka (bo i tak to robisz żeby go wyjąć ze stacyjki), czerwony przełącznik to wyłączanie awaryjne.

Najlepiej wyłączyć czerwony, wrzucić bieg, rozłożyć stopkę a później pytać na forum dlaczego moto nie odpala :hyhy: :hyhy: :hyhy:
To nie jest aż tak niemożliwe ;) . Bawiąc się w garażu wyłączyłem czerwony przełącznik którego nigdy nie ruszałem. Na drugi dzień w pełnym rynsztunku przekręciłem kluczyk, starter i nic. Żyłka mi wyskoczyła. Telefon, że ja nie jadę gdyż wyjazd był na konkretny czas i nie chciałem zawracać komuś tyłka. Drugi raz wyskoczyła ta sama żyłka jak po dłuuugim czasie i kilku eksperymentach zobaczyłem co się stało :rotfl2: .

Awatar użytkownika
Merlin
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 752
Rejestracja: wt sie 06, 2013 7:37 am
Imię: Maciek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Racibórz

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#6 Post autor: Merlin »

:) też to przeżyłem.

Lapomruk
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 9
Rejestracja: pn wrz 29, 2014 10:38 am
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 125
Rocznik: 2010

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#7 Post autor: Lapomruk »

Dzięki za dyskusję.
Tak jak wspomniałem opinie jakie znalazłem były podzielone.

Pozdrawiam wszystkich

Awatar użytkownika
vaaks
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 679
Rejestracja: śr maja 21, 2014 12:23 pm
Imię: Władysław
Marka motocykla: SUZUKI
Model: DL 650
Rocznik: 2017
Lokalizacja: PWL

Re: Gaszenie/Wylączenie silnika

#8 Post autor: vaaks »

Kiedyś w renomowanym serwisie motocyklowym zostałem pouczony, że motocykl gasi się kluczykiem, a nie czerwonym wyłącznikiem, co zrobiłem przy elektryku. Na pytanie dlaczego - zostałem obdarowany poważnym wykładem z dziedziny elektrotechniki i elektroniki z którego już nic nie pamiętam, ale konkluzja jego była taka : nie robić tego, bo spalisz moduł zapłonowy Nie wiem czy ktoś już w ten sposób spalił moduł, ale ja od tego czasu nie używam.

Kolega motocyklista elektronik napisał:
l XVS1100(L)'99

"Z service ze schematu elektrycznego wyczytać można, że wyłącznik ten tnie +12V podawane na cewkę zapłonową, włącznik rozrusznika i pompę paliwa. Wyłączenie przy zapalonym silniku skutkować powinno wyłączeniem iskry i pompy paliwa. Moduł zapłonowy (centralka pod kanapą) pewnie poda jeszcze ze dwa impulsy na cewkę i po stwierdzeniu braku zmiany położenia wału korbowego zaprzestanie pracy. Normalnie powinien zgłosić wówczas błąd (kontrolka na liczniku). Więc jedyne zagrożenie jakie widzę, to atak od strony cewki na wyjście sygnału zapłonowego. Atak teoretycznie możliwy tylko w przypadku, gdy cewka ma przebicie na izolacji. Z doświadczenia wiem, że tego typu sytuacje są brane pod uwagę przy projektowaniu elektroniki samochodowej i wyjścia są zabezpieczane na wypadek takich sytuacji. Życie pokazuje jednak, że nie da się zagwarantować w 100%, że samo wyjście nie ulegnie uszkodzeniu w skutek otrzymania tak wysokiego napięcia."
Tak więc ja zaprzestaję wyłączania gwiazdki w ten sposób.
Młodość przychodzi z wiekiem. S. Tym
Wiek to tylko liczba
------------------------------------------------------------------------

Były:
Varadero 1000
Drag Star 1100
Drag Star 650
Jawa 250

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”