Regulacja luzów zaworowych.

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Regulacja luzów zaworowych.

#1 Post autor: damian »

W instrukcji znaleźć nie mogę ale czy jak ustawię na znaku RT a potem FT to od razu reguluje na obu zaworach?

Dla wyjaśnienia to ten wątek założyłem bo chcę zrobić jakąś małą fotorelację i to dla małego modelu.

next22
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 462
Rejestracja: pn mar 18, 2013 7:49 pm
Marka motocykla: honda
Model: sd01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Polichno

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#2 Post autor: next22 »

Jeden znak jeden cylinder drugi znak drugi cylinder oba zawory na danym cylindrze
A w sercu zawsze XL600V :)

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#3 Post autor: james »

damian pisze:W instrukcji znaleźć nie mogę ale czy jak ustawię na znaku RT a potem FT to od razu reguluje na obu zaworach?

Dla wyjaśnienia to ten wątek założyłem bo chcę zrobić jakąś małą fotorelację i to dla małego modelu.
Ustawiasz RT i mierzysz luzy zaworowe na wszystkich zaworach tylnego cylindra.
Ustawiasz FT i mierzysz luzy zaworowe na wszystkich zaworach przedniego cylindra.
Oczywiście krzywki muszą być "do góry". Dodatkowo (nie wiem czy to przejdzie w mały wiadrze), aby dokładnie ustawić nacięcie w kapie ze znakiem, warto wsunąć listek 1mm właśnie w szczerbę i zobaczyć jak bardzo pokrywa się ze znakiem naniesionym na kole magnesowym. Ja pomiary wykonuję dwukrotnie, tj. po każdym obracam kilkukrotnie wałem korbowym. Zabieg ten należy także wykonać po właściwej regulacji zaworów (kontrolnie) - czasem zdarza się, że konieczny jest powrót do starych wartości.

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#4 Post autor: damian »

Nie będę odkręcał śruby do obracania wałem. Będę obracał tylnym kołem na wysokim biegu. Powodem jest wyjeżdżona śruba. To co piszesz o szczerbie i kole magnesowym nie za bardzo rozumiem. Chcę po prostu ustawić na znakach sprawdzić czy tłok jest w GMP i wyregulować. Czy o czymś jeszcze muszę pamiętać?

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#5 Post autor: james »

damian pisze:To co piszesz o szczerbie i kole magnesowym nie za bardzo rozumiem. Chcę po prostu ustawić na znakach sprawdzić czy tłok jest w GMP i wyregulować.
Z tego co widzę to są dwie śruby - jedna od koła wału korbowego, druga od znaków. W dużym Varadero, gwint od śruby "znaków" jest w jednym miejscu nacięty, tak, aby ustawić owe nacięcie (szczerbę) na równo ze znacznikiem znaku koła magnesowego - znaki są właśnie wybite na tarczy koła (tak przynajmniej jest w CBR, CB i dużym Varadero).
damian pisze:Czy o czymś jeszcze muszę pamiętać?
Jedyne o czym warto pamiętać to aby wycierać listki szczelinomierza przed złożeniem ich do danego rozmiaru oraz wykonać dodatkowy pomiar kontrolny po regulacji i kilku obrotach wałem :)

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#6 Post autor: damian »

Myślałem że we viaderku otwor na znaki jest na tyle mały ze nie da się pomylić. Instrukcja zresztą nie mówi nic o ustawieniu na szczerbinki tylko na literki. Rozkręcę i zobaczę.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#7 Post autor: james »

damian pisze:Myślałem że we viaderku otwor na znaki jest na tyle mały ze nie da się pomylić. Instrukcja zresztą nie mówi nic o ustawieniu na szczerbinki tylko na literki. Rozkręcę i zobaczę.
Zdjęcie jest z jakiejś aukcji, więc pewnie za jakiś czas wygaśnie, ale zobacz:
Obrazek
Na kole magnesowym masz wybite RT a pod nim kreskę. Ową kreskę należy w (dużym Viadrze) ustawić zgodnie z nacięciem w gwincie. To się właśnie nazywa ustawienie rozrządu na znaku wału korbowego. Pozostałe znaki są wybite na kołach zębatych krzywek i służą poprawnemu ustawieniu faz. Możliwe, że mówimy (piszemy) od dłuższego czasu o tym samym, ale innymi słowami :)

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#8 Post autor: damian »

Tak prawdopodobnie mówimy o tym samym. Nie wiem jak jest w dużym V ale w małym v aby zobaczyć te znaki trzeba wykręcić tylko jedną małą śrubkę. I patrząc przez ten otwór po tej śrubie znaleźć na kole znaki RT i FT.

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#9 Post autor: damian »

CZY ZAWSZE JAK BĘDZIE NA ZNAKACH to zawory można regulować? Coś mi nie idzie. Siedzę już 3 godziny i tylko się denerwuje masakra jakaś. A może są jakieś fazy? Wiem ze jest ssanie sprężanie praca i wydech. Regulować trzeba na sprężaniu. Skąd wiedzieć, że jest sprężanie a nie praca? Wydaje mi się, że jeden obrót wału to wszystkie cztery cykle. Logicznie jak ustawię na FT i wyreguluję to powinno być ok. A tu raz jest ok a raz luzu nie ma. Nie wiem jak się za to zabrać. Wydaje się tak jakby na kole po 2x były cechy wybite. Ale może się mylę. Instrukcja najlepiej przedstawia jak to rozebrać ale o regulacji mało. A jak ktoś będzie chciał kołem obracać na biegu to też jest masakra. Akurat jak ma być na znakach to w 99% przeskakuje poza znak. POMOCY

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#10 Post autor: james »

W silniku 4T na jeden cykl pracy przypadają 2 obroty wału korbowego, a co za tym idzie, tylko przy co drugim "ustawieniu na znakach", będzie możliwość wykonania pomiarów. Czy o to koledze chodziło? :)

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#11 Post autor: damian »

No właśnie o to. Tylko kiedy wiadomo, że to ma być cykl sprężania a nie wydechu? Za pierwszym razem ustawiłem właśnie na wydechu, i strasznie klekotał przy obracaniu kołem. Potem nie mogłem ustawić żeby znowu stanęło na znakach. To kręcenie kołem to jest jakaś porażka. Ogólnie to miałem za duży luz. Teraz jest jakby ciszej. A może coś źle robiłem?

Szczerze mówiąc to bardzo dużo trzeba motocykla rozebrać aby wyregulować. Wszystkie plastiki z przodu, chłodnicę uprzednio wypuszczając płyn, zbiornik, obudowę filtra powietrza no i oczywiście pokrywy zaworów. Rozłączyć wszystkie odmy i przewody od chłodnicy od wentylatora. No troszkę tego jest.

Przy okazji sprawdziłem sobie wentylator czy silnik kręci i kręci :) Gdyby ktoś chciał sprawdzić to jeden przewód do przewodu czarno-niebieskiego a drugi do czujnika temp. przy chłodnicy.

Rozpocząłem pracę ok 1730 z zakończyłem o 2240. Czy warto się w to bawić samemu? Nie wiem. Wszystko zależy ile wziąłby za takie coś mechanik. Motocykl jeszcze nie jest złożony do końca. Brakuje coś około 1 godz. Pewnie idzie to zrobić znacznie szybciej. Jednak jak na pierwszy raz to chyba całkiem nieźle mi poszło. Trzeba być bardzo dokładnym. Kreska nad znacznikiem RT, FT musi być ustawiona w okienku na samym narożniku kwadrata, który idealnie wydać w serwisówce. Ten kwadracik robi za swego rodzaju wskaźnik.

Zdjęcia robiłem na początku ale nie ma co wkładać bo potem z nerwów zaprzestałem rozpraszającego mnie zajęcia.

Gdyby ktoś chciał o coś zapytać to służę pomocą.

Awatar użytkownika
Fotom
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 210
Rejestracja: pt lip 25, 2014 8:24 am
Imię: Tomasz
Marka motocykla: Honda
Model: XL125V
Rocznik: 2005
Lokalizacja: Kraków / Krzeszowice

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#12 Post autor: Fotom »

Żeby sprawdzić w jakim położeniu (cyklu) jest tłok, odkręcasz świecę,, wkładasz jakiś nieostry patyczek i obserwujesz, kiedy tłok będzie w GMP. To jest ten moment (sprężanie).
Żeby ściągnąć pokrywę zaworów z przedniego cylindra nie trzeba spuszczać chłodziwa. Wystaczy odkręcić chłodnicę i odsunąć na wężach.

Awatar użytkownika
damian
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 404
Rejestracja: sob wrz 13, 2014 10:18 pm
Marka motocykla: Honda
Model: varadero 125 xl
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Pszczółki

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#13 Post autor: damian »

Fotom pisze:Żeby sprawdzić w jakim położeniu (cyklu) jest tłok, odkręcasz świecę,, wkładasz jakiś nieostry patyczek i obserwujesz, kiedy tłok będzie w GMP. To jest ten moment (sprężanie).
Żeby ściągnąć pokrywę zaworów z przedniego cylindra nie trzeba spuszczać chłodziwa. Wystaczy odkręcić chłodnicę i odsunąć na wężach.
Wkładałem patyczek a nawiasem mówiąc słomkę ale i tak dwa razy podchodzi tłok do góry. Na jeden pełny cykl czyli ssanie, sprężanie, praca i wydech znaki pojawiają się dwukrotnie w okienku. A ustawiać trzeba na końcu sprężania. Ja za pierwszym razem ustawiłem luz w momencie końca wydechu. I było tragicznie chociaż tłok był w GMP i znaki ustawione w okienku. Za drugim razem ustawiłem luz w momencie końca sprężania i oczywiście tłok był w GMP i znaki w okienku. Teraz się udało.

Odsunąć na wężach raczej się nie da bo za krótki jest ten z lewej strony tak mi się wydaje. Zresztą mam jeszcze plastiki zdjęte to mogę wieczorkiem sprawdzić i napisać. może się komuś przydać.

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#14 Post autor: płock1964 »

damian pisze:
Fotom pisze:Żeby sprawdzić w jakim położeniu (cyklu) jest tłok, odkręcasz świecę,, wkładasz jakiś nieostry patyczek i obserwujesz, kiedy tłok będzie w GMP. To jest ten moment (sprężanie).
Żeby ściągnąć pokrywę zaworów z przedniego cylindra nie trzeba spuszczać chłodziwa. Wystaczy odkręcić chłodnicę i odsunąć na wężach.
Wkładałem patyczek a nawiasem mówiąc słomkę ale i tak dwa razy podchodzi tłok do góry. Na jeden pełny cykl czyli ssanie, sprężanie, praca i wydech znaki pojawiają się dwukrotnie w okienku. A ustawiać trzeba na końcu sprężania. Ja za pierwszym razem ustawiłem luz w momencie końca wydechu. I było tragicznie chociaż tłok był w GMP i znaki ustawione w okienku. Za drugim razem ustawiłem luz w momencie końca sprężania i oczywiście tłok był w GMP i znaki w okienku. Teraz się udało.

Odsunąć na wężach raczej się nie da bo za krótki jest ten z lewej strony tak mi się wydaje. Zresztą mam jeszcze plastiki zdjęte to mogę wieczorkiem sprawdzić i napisać. może się komuś przydać.
A może sobie poczytacie ? http://varaderoclub.pl/viewtopic.php?t=1289
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Regulacja luzów zaworowych.

#15 Post autor: james »

płock1964 pisze:
damian pisze:
Fotom pisze:Żeby sprawdzić w jakim położeniu (cyklu) jest tłok, odkręcasz świecę,, wkładasz jakiś nieostry patyczek i obserwujesz, kiedy tłok będzie w GMP. To jest ten moment (sprężanie).
Żeby ściągnąć pokrywę zaworów z przedniego cylindra nie trzeba spuszczać chłodziwa. Wystaczy odkręcić chłodnicę i odsunąć na wężach.
Wkładałem patyczek a nawiasem mówiąc słomkę ale i tak dwa razy podchodzi tłok do góry. Na jeden pełny cykl czyli ssanie, sprężanie, praca i wydech znaki pojawiają się dwukrotnie w okienku. A ustawiać trzeba na końcu sprężania. Ja za pierwszym razem ustawiłem luz w momencie końca wydechu. I było tragicznie chociaż tłok był w GMP i znaki ustawione w okienku. Za drugim razem ustawiłem luz w momencie końca sprężania i oczywiście tłok był w GMP i znaki w okienku. Teraz się udało.

Odsunąć na wężach raczej się nie da bo za krótki jest ten z lewej strony tak mi się wydaje. Zresztą mam jeszcze plastiki zdjęte to mogę wieczorkiem sprawdzić i napisać. może się komuś przydać.
A może sobie poczytacie ? http://varaderoclub.pl/viewtopic.php?t=1289
Z tego co zdążyłem zaobserwować, to regulacja w małym Viadrze wygląda nieco odmiennie, m.in. jest na śrubach, jest jeden wałek, 2 zawory itd. , więc ta instrukcja może zbytnio nie pomóc :(

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”