Pompa paliwa - nienaturalne działanie

Tematy dotyczące problemów z elektryka i elektroniką.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#1 Post autor: seba0000 »

Witajcie . Założyłem nowy temat z uwagi na odmienną usterkę pompy paliwa. A więc do brzegu. Zauważyłem w swoim viadrze bardzo duże "spalanie" . Okazało się , że leje mi się paliwo z jednego z wężyków (ale tylko podczas pracy silnika) . Wężyk ten jest połączony z wężykami którym spuszcza się paliwo z komór pływakowych. One z kolei idą wyżej do obu gaźników. Po zdjęciu zbiornika i sprawdzeniu połączeń przewodów , gaźnika , przelewu i odpowietrzeniu zbiornika paliwa , dotarłem do pompy paliwa.
Co się okazuje pompa działała bardzo szybko nawet na wolnych obrotach . Po kolejnych uruchomieniach i gaszeniu silnika działała już jak chciała raz szybko raz wolno z przerwami lub bez.
Postanowiłem odpiąć zasilanie pompy i cudownie paliwo po chwili przestało lać się z przewodu. Teraz pytanie czy takie zachowanie może być przyczyną wypalonych styków , czy przyczyna może leżeć po stronie np. przekaźnika bądź czujnika prędkości obrotowej ? Dodam , że moto pracuje normalnie nie kicha prycha itp .
tutaj http://youtu.be/6NwxK46BFUM filmik z działania , na filmie nie widać akurat bardzo szybkiej pracy pompy.

oraz zdjęcia

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony wt lip 23, 2013 4:54 pm przez seba0000, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#2 Post autor: james »

Masz może założony dodatkowy przekaźnik pompy paliwa?

Nigdy nie spotkałem się z opinią żeby "przelewało się" przez wypalone styki - zawsze było na odwrót. Szybciej przeleje się przez wyrobione prowadzenie tego "mechanizmu", gdzie styki nie będą mogły się otworzyć, ale to też wątpliwa sprawa...
Przejrzyj dokładnie serwisówkę (sekcja 20-3) i zobacz z czym połączona jest pompa. Być może problem nie leży po jej stronie, a po stronie któregoś z pobocznych modułów. Na podstawie schematu można zauważyć, ze przekaźnik a tym samym pompa są wzbudzane na podstawie impulsu z modułu, tego samego, którym jest wzbudzana cewka. Może warto przy okazji sprawdzić stan świec, aby mieć pewność, że z zapłonem wszystko okej?

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#3 Post autor: seba0000 »

Hmmm . Wbiłeś mi klina teraz. Nie wiem co o tym myśleć.
Nie mam dodatkowego przekaźnika . Ogólnie wszystko standard. Obserwując pompę mogę stwierdzić , że ona wariuje . Raz działa bardzo szybko a raz wolno z przerwami itp. Na logikę bardzo szybkie działanie powoduje przepływ większej ilości paliwa i przelewanie się go przy sprawnych (zamkniętych) zaworach iglicowych gaźników.
Nawiązując do świec nie są nówki ale zmieniałem je w zeszłym roku . Jako , że sezon zacząłem z opóźnieniem to porzejechałem na nich ok 3000 km. Zapłon na moje ucho działa właściwie .
Spróbuje wymienić styk na ten opisany w poradach w africe i jak będzie działać właściwie to dołożę przekaźnik . O wynikach zamelduję .

adam3911
Udaje motocyklistę
Posty: 166
Rejestracja: sob kwie 11, 2009 8:11 am
Imię: Adam
Marka motocykla: Honda
Model: Xl sd02 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: warszawa

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#4 Post autor: adam3911 »

A może zaworek w komorze pływakowej się zaciął, uszkodził? http://varaderoclub.pl/tech/PD01/E__1801.html (19) i zwyczajnie wywala nadmiar paliwa?

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#5 Post autor: james »

seba0000 pisze:Hmmm . Wbiłeś mi klina teraz. Nie wiem co o tym myśleć.
Nie mam dodatkowego przekaźnika . Ogólnie wszystko standard. Obserwując pompę mogę stwierdzić , że ona wariuje . Raz działa bardzo szybko a raz wolno z przerwami itp. Na logikę bardzo szybkie działanie powoduje przepływ większej ilości paliwa i przelewanie się go przy sprawnych (zamkniętych) zaworach iglicowych gaźników.
Nawiązując do świec nie są nówki ale zmieniałem je w zeszłym roku . Jako , że sezon zacząłem z opóźnieniem to porzejechałem na nich ok 3000 km. Zapłon na moje ucho działa właściwie .
Spróbuje wymienić styk na ten opisany w poradach w africe i jak będzie działać właściwie to dołożę przekaźnik . O wynikach zamelduję .
Rozumiem, że kolor świec jest odpowiedni?
Problem z pompą to nie problem jak z alternatorem, że zamienimy/przewiniemy i będzie dobrze. Tutaj trzeba troche "postrzelać" i sprawdzić wszystkie elementy, które są z tym związane. Pewnie z zapłonem jest wszystko okej a problem powoduje jakaś głupotka. Sprawdzałeś przekaźnik rozrusznika? Teoretycznie tam nie ma za dużych napięć, ale warto wyeliminować ten element, tym bardziej, że kosztowny nie jest a może psuć ;)

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#6 Post autor: seba0000 »

Świec akurat nie sprawdzałem, zerknę na nie rano . Pokusiłem się o wyrównanie styków pompy i sprawdzeniu działania . Przerywacz działa teraz w miarę równo ale nadal szybko . Nie tak jak przed czyszczeniem ale za szybko na wolnych obrotach.
Poszperałem pod zegarami i metodą palpacyjną znalazłem przekaźnik od pompy . Co dziwne znalazłem go w sposób taki że nie dawał oznak "życia" . Tzn każdy z przekaźników specyficznie cykał , kierunki , długie , mijania . A ten jedyny i ostatni zarazem totalne nic. Ale... przekaźnik działa , gdyż po jego odłączeniu pompa przestała pracować. Teraz zastanawiam się co to za przekaźnik ? Jakiś elektroniczny , że nic nie słychać ? Jaka jest zasada jego działania ?
Doszedłem do wniosku , że chyba odpuszczę na chwilę temat pompy i jej sterowania i zajmę się gaźnikami . Coś czuję , że tak jak pisał kolega adam3911 w tym może tkwić problem. W każdym bądź razie szlag mnie już trafia i mam już dość . Na chwilę obecną padł mi samochód i moto także ! :(

O co chodzi z przekaźnikiem rozrusznika ? W/g mnie działa prawidłowo . Tak mi się wydaje . Zapala jak należy słychać jego pracę po zdjęciu kanapy . Naprowadź mnie .

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#7 Post autor: james »

Z tym przekaźnikiem rozrusznika to mój błąd :facepalm: Chodziło mi oczywiscie o przekaźnik pompy paliwa :)

Jeżeli miałeś krzywe styki to może świadczyć o wyrobionym mechaniźmie (tj. prowadnicach) a w takim wypadku, zestaw naprawczy byłby wskazany.

Jaki jest przekaźnik od owej pompy to cholera wie. Jeżeli masz już rozebrany przód to najlepiej poszukać po numerach lub schemacie pinów (na niektórych przekaźnikach jest taki "rysuneczek").
Najłatwiej można by było wykluczyć pompę, gdybyś miał dodatkowy przekaźnik i diode led - porównalibyśmy cykl pracy pompy na bazie mrugnięć leda.

Dopisane:
Swoją drogą przekaźnik nazywa się FUEL CUT, co może sugerować, że jego zadaniem jest nie podawanie paliwa a jego odcinanie. Najlepiej jakbyś znalazł jakiś egzemplarz na sprawdzenie :)

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#8 Post autor: seba0000 »

Styki rzeczywiście były nieco odkształcone . Ale czy to powodowało by za szybką pracę ? Jeżeli chodzi o przekaźnik to chyba nie ma on żadnego schematu (sprawdzę i zrobię zdjęcie). Ma tylko trzy piny. Jest zalany żywicą nierozbieralny. Działanie pompy (szybkość cykli) widać na filmie to jest film po przeczyszczeniu styków. Działanie jest wolniejsze ale nadal za szybkie . Wolne obroty ok 1300 obr/min.
http://youtu.be/_aPvkMt3kAY

Wyjąłem przekaźnik i nie ma on żadnego opisu - rysunku. Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zamówiłem zestaw naprawczy z Larssona . Wymienię przerywacz na nowy i zobaczymy czy będzie prawidłowe działanie pompy. Jeżeli tak to zakładam od razu przekaźnik jak w poradach . Jeżeli nie to szukamy dalej .
Jeszcze jedno mnie zastanawia , na forum AT znalazłem odpowiedź na pytanie czy pulsacyjne działanie pompy jest prawidłowe ? (chociaż wiemy , że jest i tak ma być )
odpowiedź z AT :
jak napompuje do gaźników odpowiednie ciśnienie to przestaje działać, jak poziom paliwa w komorach spadnie to znowu pompuje.
Teraz na to stwierdzenie ja mam pytanie , w jaki sposób mierzone jest ciśnienie w układzie ? Wiadomo że wzrośnie jak zamkną się zaworki iglicowe , po czym przeleje . Czy ma coś z tym wspólnego przerywacz ?

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#9 Post autor: james »

Na temat pracy pompy (na drugim filmiku) to wydaje się być okej. Porównując jej cykl pracy z mruganiem mojej diody, to może działa ciut szybciej, ale nie za dużo. Może faktycznie to coś z gaźnikami?

W jaki sposób jest mierzone ciśnienie nie wiem. Obstawiałbym, że jest to jakoś "realizowane" w pompie.

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#10 Post autor: seba0000 »

james pisze:Na temat pracy pompy (na drugim filmiku) to wydaje się być okej. Porównując jej cykl pracy z mruganiem mojej diody, to może działa ciut szybciej, ale nie za dużo. Może faktycznie to coś z gaźnikami?

W jaki sposób jest mierzone ciśnienie nie wiem. Obstawiałbym, że jest to jakoś "realizowane" w pompie.
Wcześniej działała wolniej dużo wolniej niż na 2 filmiku. Zmieniłem zdanie , gaźniki zostawię na później . Czekam na zestaw z Larssona , zamontuję i zobaczymy co będzie , mam już dodatkowy przekaźnik itp. tylko zainstalować .
Jeżeli chodzi o ciśnienie to też tak myślę i obstawiam przerywacz a konkretnie jego sprężynkę . Tzn. nie , że ona mierzy ciśnienie bo to bezsens totalny lecz jej twardość na stawiany przez trzpień opór przy zwiększającym się ciśnieniu.

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#11 Post autor: seba0000 »

Panowie idzie nowe :)
Obrazek
Zapierniczam do sklepu po kable :)

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#12 Post autor: seba0000 »

A więc melduję :
- po wymianie przerywacza żadnej poprawy . Nadal pompa zapiernicza jak opętana i paliwo przelewa.
Co zauważyłem :
- po zakręceniu kraników pompa jeszcze bardziej przyśpiesza .
- po odłączeniu przewodów od pompy (na sucho) nadal działa szybko tak jak podczas pracy z przewodami , paliwem i odkręconymi kranikami. Na chwilę obecną wykluczył bym zaworki iglicowe . W/g mnie problem jest elektroniczny . Sprawdziłem napięcie na wtyczce pompy jest 8.9 Volt . Nie posiadam miernika profesjonalnego więc nie jestem w stanie sprawdzić przerwy .
Silnik działa w miarę równo , nie ma jakiś wypadających zapłonów , przedwczesnych itp. Obrotomierz pokazuje normalnie obroty , nie podskakuje nie ma z nim jakiś cudów.
A propos świec są czarne . Ale podejrzewam , że to wina pracy na ssaniu. Kiedyś jak sprawdzałem to po wyłączeniu silnika na ssaniu świece były czarne . Jak pojeździłęm trochę to kawa z mlekiem .
I co dalej ? Ręce mi opadają .

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#13 Post autor: james »

To, że przyśpiesza przy zamknięciu dopływu paliwa to normalka, u mnie też tak jest.
Ciekawi mnie napięcie 8,9V... sam nie wiem jakie powinno być. Masz już może dodatkowy przekaźnik? Łatwo można wtedy porównać napięcie, sprawdzając odpowiednie piny.

Tak sobie myślę, że możesz w łatwy sposób wykluczyć gaźniki - wywal pompę, połącz na sztywno bak z gaźnikami (musisz mieć ponad połowę baku, jakieś 15/18L - czym więcej tym lepiej) i odpal moto - jak będzie przelewało to znaczy, że to nie pompa, a jakiś element pośredni. :) Może układ paliwowy jest nieszczelny i pompa nie może wytworzyć odpowiedniego ciśnienia zasysając powietrze o ile faktycznie "je sprawdza"?

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#14 Post autor: seba0000 »

james pisze:To, że przyśpiesza przy zamknięciu dopływu paliwa to normalka, u mnie też tak jest.
Ciekawi mnie napięcie 8,9V... sam nie wiem jakie powinno być. Masz już może dodatkowy przekaźnik? Łatwo można wtedy porównać napięcie, sprawdzając odpowiednie piny.

Tak sobie myślę, że możesz w łatwy sposób wykluczyć gaźniki - wywal pompę, połącz na sztywno bak z gaźnikami (musisz mieć ponad połowę baku, jakieś 15/18L - czym więcej tym lepiej) i odpal moto - jak będzie przelewało to znaczy, że to nie pompa, a jakiś element pośredni. :) Może układ paliwowy jest nieszczelny i pompa nie może wytworzyć odpowiedniego ciśnienia zasysając powietrze o ile faktycznie "je sprawdza"?
Nie założyłem go bo delikatnie mówiąc miałem już dość . Przekaźnik i reszta bajerów leży w gotowości. Ten pomysł z gaźnikami jest dobry jutro postaram się to sprawdzić .
Tak się zastanawiam ( nie patrzyłem jeszcze w serwisówkę ) jeżeli ten przekaźnik pod czaszą byłby walnięty to pompa nie działała by w ogóle . A u mnie działa i jak go odepnę to przestaje . Więc on tylko przekazuje impuls skądś. Skąd dostaje impuls z modułu (tego przy tylnej lampie ) ? Pisałeś coś o cewce , że to ta sama droga .

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pompa paliwa - nienaturalne działanie

#15 Post autor: james »

Według schematu, impuls leci właśnie z tego modułu pod lampą i dociera do cewki zapłonowej (nie wiem której) i dalej do przekaźnika pompy paliwa. Proponuję mimo wszystko zajrzeć do serwisówki, być może zauważysz coś jeszcze :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”