scottoiler własnej roboty

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#16 Post autor: roadrunner »

Wystarczy poprowadzić rurkę po wachaczu od strony wydechu. Spróbuj dotknąć wachacza w tym miejscu, jeżeli on się nagrzewa to rurka z olejem tym bardziej.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

vipkojot
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 204
Rejestracja: wt mar 23, 2010 4:01 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Lokalizacja: Nowy Sącz

#17 Post autor: vipkojot »

Chyba za bardzo chcecie skaplikowac ten prosty system.
Z początku postu można kupić regulator (np. 30 - 200 sekund) i od czasu do czasu popatrzeć na felgę i łańcuch i regulować tym pokrętłem. nie da sie zrobić systemu "zamontuj i zapomnij". zamiast co 300 km smarować ręcznie proponuje popatrzeć i wyregulować :)

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#18 Post autor: roadrunner »

Ale to nie jest żadna koplikacja! Ja mam sterownik z czujnikiem deszczu a dokładniej wody, który odpowiada za zwiększenie czasu otwarcia zaworu 2krotnie i przycisk uruchamiający funkcję tzw. "płukania łańcucha", kiedy to zawór otwarty jest stale, póki go nie wyłączę. A funkcję "podgrzewania oleju" mam właśnie po to żeby nie regulować co 300 km. Zapewniam Cię że można zapomnieć o smarowaniu łańcucha nawet na kilka tys. km.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

vipkojot
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 204
Rejestracja: wt mar 23, 2010 4:01 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Lokalizacja: Nowy Sącz

#19 Post autor: vipkojot »

Moim zdaniem podgrzanie oleju do stałej temperatury zda egzamin jeżeli ta temperatura jest w całym obwodzie a nie tylko w połowie czy końcu układu.
Generalne chodzi o to żeby na elektrozaworze zawsze była ta sama gęstość oleju bo otwarcie na 1 sekundę zawsze przepości tą samą ilość oleju, a siła grawitacji przepchnie go na łańcuch w postaci zawsze jednej kropli, Sprawa ma się trochę inaczej jak przy "końcówce" zaczniesz go podgrzewać. Przerost treści nad formą...

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#20 Post autor: roadrunner »

Właśnie że chodzi o sam "zakraplacz" widać że nie robiłeś doświadczeń "na sucho" ile oleju wylatuje przez końcówkę w stałej jednostce czasu. Otóż ja, przed zmontowaniem na moto, powiesiłem cały zmontowany układ na gwoździu i zależność temperatura oleju - wypływ oleju, wyglądała tak:
1st.C - 1kropla/3min.
10st.C - 1kropla/2min.
20st.C - 1kropla/1min
ok. 30st.C - 2krople/1min.
po podgrzaniu, temp. oleju 40st.C i więcej 3-4 krople/1min.
Test przeprowadzałem w ten sposób, że przy temp. powietrza ok. 1 st. miedzianą rurkę podgrzewałem suszarką.
Jak już pisałem, zbiorniczek 600ml, co wystarcza na ok. 10-15 tys. km, mam zamontowany z przodu pod prawym wypełnieniem. Wężyk poprowadzony jest pod zbiornikiem, a do wachacza przymocowana jest rurka miedziana 6mm, zakończona 15 cm odcinkiem kapilary miedzianej. Okazuje się że to właśnie podgrzanie rurki miedzianej ma największy wpływ na ilość wypływającego oleju. Sterownik w tej chwili ustawiony mam na stałą wartość, 10s. otwarcia zaworu na 1min. co w zupełności wystarcza, a wypływ oleju kształtuje się na poziomie 1 kropli na min. Sterownik mam zamontowany pod siodłem i wcale do niego nie zaglądam. Moje rozwiązanie ma dodatkową zaletę tego rodzaju, że normatywny wypływ oleju jest osiągany dopiero po rozgrzaniu silnika.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

vipkojot
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 204
Rejestracja: wt mar 23, 2010 4:01 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Lokalizacja: Nowy Sącz

#21 Post autor: vipkojot »

No to mamy dodatkowy sposób instalacji olejarki.
Kiedyś w wolnej chwili może przetestuje Twój sposób.

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

#22 Post autor: YACCO1 »

przecież można podgrzewać także odcinek między zbiorniczkiem a zaworem
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#23 Post autor: roadrunner »

Jeżeli zbiorniczek masz zamontowany tak jak u mnie, to jak najbardziej. Wężyk przechodzi bezpośrednio nad silnikiem gdzie olej jest ogrzewany. Z drugiej strony nie da się całkowicie wyeliminować podgrzewania oleju, bo np. pod siodłem też jest cieplutko od tłumików, a więcej miejsc na zamontowanie zbiorniczka oleju nie widzę...
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

#24 Post autor: YACCO1 »

a jakim olejem zalać na lato aby za bardzo nie lało?
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#25 Post autor: roadrunner »

Generalnie im gęstszy tym lepszy...
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

Awatar użytkownika
YACCO1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 230
Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL1000V
Rocznik: 2000
Lokalizacja: wrocław

#26 Post autor: YACCO1 »

już zamontowałem.
wprowadziłem trochę zmian względem projektu.
zamiast wężyka dałem rurkę miedzianą używaną do instalacji gazowych fi6.
jest elastyczna i zarazem bardziej odporna.
końcówka rurki to wkład od długopisu żelowego /większa średnica/
z cięta z jednej strony.
tak jak to wcześniej gdzieś wyczytałem wstawiłem drut do środka rurki przymocowanej do wahacza w celu wyeliminowania z ciekania oleju w czasie dłuższego postoju /noc/.
użyty olej to hipol.
wcześniej używałem rzadszy i za bardzo chlapał.
muszę jeszcze tylko wstawić zaworek do regulacji podawania oleju.
nawet przy ustawieniu czasu 1-2s otwarcie i 200s zamknięcie jeszcze delikatnie chlapie na tłumik od spodu.
całość wyszło około 100zł
za tą cenę nic lepszego nie kupisz a za oszczędzone pieniądze można kupić paliwo dla motoru lub dla gardła :-)
....i łańcuch jest wilgotny jak nie powiem co :-) ...

efekt końcowy.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
podaję jeszcze parę pomocnych linków.
http://www.xrv.org.uk/forums/bodgers-co ... oiler.html
http://tezla.freehost.pl/html/usprawnienia.html
http://www.nikomp.com.pl/zestawyN/N-107.htm
http://forumold.transalpclub.pl/index.p ... 9&quote=66
http://falcone.com.pl/oliwiarka.html
.... do motoru trzeba czuć respekt .....
... nie zawsze wybacza błędy ....
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Staszek1
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 605
Rejestracja: pt cze 30, 2017 10:26 am
Imię: Staszek
Marka motocykla: KTM
Model: 1090 ADV R
Rocznik: 2018
Lokalizacja: Milanówek

Re: scottoiler własnej roboty

#27 Post autor: Staszek1 »

Odgrzewam temat. - dla potomnych -
Inspirując się wpisami na naszym forum zrobiłam olejarkę łańcucha. Po mimo tego że mam centralną stopkę to czyszczenie i smarowanie łańcucha doprowadzało mnie do pasji :xyz:

zdjecie1. zbiorniczek - Ursus ( zamontowany w lewej owiewce pod kanapą)
1 a) trójnik pomiędzy zbiorniczkiem, a elektrozaworami.
zdjęcie2. elektrozawory - ja zastosowałem takie ze sterowania podciśnieniem TOYOTY - małe i takie miałem.
(dałem dwie sztuki, ponieważ smarowany będzie łańcuch po obu stronach zębatki. Pierwsza próba byłą na jednym elektrozaworze i trójniku przed dyszami, ale po odstawieniu motoru na boczną stopkę kapał olej z dyszy umieszczonej poniżej - teraz nie ma tego problemu)
zdjęcie 3/4. dusze z przewodu miedzianego fi 6, zakończone rurkami z patyczków do uszu [:DD] - w razie awarii w trasie proste do dostania.
Sterownik AVT 1459 (zamontowany w lewej przedniej owiewce nad chłodnicą)- w miejsce potencjometrów montażowych wlutowałem przewody wyprowadzone na kierownice (zdjęcie 5) połączone z potencjometrami obrotowymi, aby była możliwa regulacja w czasie jazdy, dioda świeci, gdy elektrozawory są otwarte.
Zdjęcie 6 to orientacyjny kształt wygiętych rurek z dyszami. W środek między nie wlutowałem kawałek rurki, aby uzyskać płaszczyznę dla lepszego przylegania do wahacza.

W sumie nic odkrywczego, ale nie znalazłem w sieci nic konkretnego jak wyeliminować kapanie po przechyleniu motocykla - u mnie spisuje się dobrze.
Załączniki
Olejarka.jpg
Olejarka.jpg (246.71 KiB) Przejrzano 5795 razy
Podróżować to żyć.
(Hans Christian Andersen)

Awatar użytkownika
Pegaz
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 389
Rejestracja: śr sty 04, 2017 10:33 pm
Imię: Paweł
Marka motocykla: Yamaha
Model: Super Tenere 1200
Lokalizacja: Międzyborów

Re: scottoiler własnej roboty

#28 Post autor: Pegaz »

Ja kiedyś zrobiłem sobie olejarkę na bazie pompki od webasto ( ogrzewanie postojowe w samochodzie) to jest pompka membranowa i jedno pyknięcie to jedna kropla i nie ma znaczenia czy olej zimny czy ciepły.
Plusem tego rozwiązania jest to, że nie potrzeba grawitacji więc zbiorniczek ( z ursusa) umieściłem z drugiej strony regulacji amortyzatora a pompkę pod siedzeniem.
Przerywacz czasowy z potencjometrem,a po wahaczu rurka hamulcowa miedziana .
Przy moich ustawieniach litr oleju przekładniowego za 12zł. zastępuje mi 3 puszki dobrego spreju.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”