Płyn hamulcowy

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
Neshi

#16 Post autor: Neshi »

Zimny,
Jak Twoja dyspozycja czasowa i chęci aby pomóc potrzebującemu? :roll:

W końcu mam stopę centralną, węc zabieram się za długo odkładane prace serwisowe. Chciałbym skorzystać z Twej wiedzy i wymienić płyn hamulcowy z Twoją pomocą. 8)

Awatar użytkownika
Zimny
Zapalony motocyklista
Posty: 677
Rejestracja: sob wrz 08, 2007 8:31 pm
Lokalizacja: Chotomów

#17 Post autor: Zimny »

Neshi pisze:Zimny,
Jak Twoja dyspozycja czasowa i chęci aby pomóc potrzebującemu? :roll:

W końcu mam stopę centralną, węc zabieram się za długo odkładane prace serwisowe. Chciałbym skorzystać z Twej wiedzy i wymienić płyn hamulcowy z Twoją pomocą. 8)
Nie ma sprawy mi wszystko jedno ,robotę kończę o 17,00 i ruszam z Rudnickiego 3 do domu jak chcesz możesz się podpiąć i pojedziemy razem albo spodkamy się u mnie w domu :lol:

gremlintz

#18 Post autor: gremlintz »

Wiem jedno na hamulcach nie ma co oszczędzać, pamiętajmy o tym że właściwości płynu lepsze im wyższym numerze po symbolu DOT, obecnie DOT5.

Płyn DOT3 temp. wrzenia 140°C
Płyn DOT4 temp. wrzenia 155°C
Płyn DOT5 temp. wrzenia 180°C

a i chyba najważniejsze płyn hamulcowy jest Płyn hamulcowy jest szalenie higroskopijny. Dodatek zaledwie 1 % wody może spowodować obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego aż o 15 %, i największe straty w właściwościach płynu przynosi właśnie ona.
Dwa lata to maksymalny okres eksploatacji płynu hamulcowego!! Należy się także wystrzegać "fałszywej oszczędności" polegającej na dolewaniu do zbiornika płynu wcześniej spuszczonego z układu przy jego odpowietrzaniu.

szerokiej drogi i oby ostre hamowanie nie było potrzebne!!!!!!

Neshi

#19 Post autor: Neshi »

Płyn wymieniony :D Wielkie podziękowania Zimny ! :)

pierwsze kilomentry przejechane na nowym płynie dowodzą , że PŁYN NALEŻY REGULARNIE ZMIENIAĆ !!!
Różnica w moim przypadku była ogromna. Zupełnie inną skuteczność ma teraz hamulec nożny a i ręcznym hamuje się płynniej. Nie ma juz hamowania po mocnym depnięciu i to od razu w stop. Hamulec łapie wczesniej, płynniej i zdecydowanie skuteczniej. Słowem, jeśli ktoś kupił motocykl z drugiej ręki (jak ja) , wymianę płynu planujemy w pierwszej kolejności ! 8)

rambo

#20 Post autor: rambo »

ile tego płyna cza i ile taka operacja kosztuje..?

Awatar użytkownika
Zimny
Zapalony motocyklista
Posty: 677
Rejestracja: sob wrz 08, 2007 8:31 pm
Lokalizacja: Chotomów

#21 Post autor: Zimny »

rambo pisze:ile tego płyna cza i ile taka operacja kosztuje..?
0,25 prawie wystarcz koszty czapka drobnych :wink: :wink: :wink:

Neshi ma to się zdzwoń z nim bo zostało po wymianie :lol:
Ostatnio zmieniony ndz cze 15, 2008 1:09 am przez Zimny, łącznie zmieniany 1 raz.

Neshi

#22 Post autor: Neshi »

Zgadza się. Resztę płynu chętnie oddam potrzebującemu. :)

Awatar użytkownika
KrzesieK
Udaje motocyklistę
Posty: 124
Rejestracja: wt kwie 22, 2008 9:45 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 125 V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Marki

#23 Post autor: KrzesieK »

Jest po prawej stronie za pokrątłem do regulacji tylnego zawieszenia.

Awatar użytkownika
GrzesiekS
Uczy się jeździć
Posty: 97
Rejestracja: śr gru 24, 2008 11:32 pm
Lokalizacja: Chełm

#24 Post autor: GrzesiekS »

witam
nie chce zakładać nowego tematu i postanowiłem napisać tutaj . Mianowicie chodzi mi o wymianę czy któryś z bardziej doświadczonych motocyklistów mógłby opisać jak to wykonać z góry wielkie dzięki pozdrawiam Grzesiek
Pieprzyć to, co o nas mówią, jesteśmy ludźmi z pasją
nie ma takiej opcji, żeby zapał nasz miał zgasnąć
nieprzychylni nam będą wciąż dołki kopać
nie czas się tym przejmować, więc nie przejmuj się tym chłopak

Awatar użytkownika
Hary
Udaje motocyklistę
Posty: 107
Rejestracja: pn lut 02, 2009 2:51 pm
Lokalizacja: WARSZAWA

#25 Post autor: Hary »

Szanowni forumowicze,
proszę o pomoc przy wymianie płynu hamulcowego,może jakiś opis bo nie wiem jak do tego się zabrać. :?

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#26 Post autor: Pretor »

Ja też nie wiem. Zawsze się bałem że coś zapowietrzę. Zmieniałem w serwisach.
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

Awatar użytkownika
Hary
Udaje motocyklistę
Posty: 107
Rejestracja: pn lut 02, 2009 2:51 pm
Lokalizacja: WARSZAWA

#27 Post autor: Hary »

Pretor,
dla mnie to frajda gdy mogę (chyba proste sprawy serwisowe) wykonać samemu lub przy pomocy forumowiczów.

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#28 Post autor: Pretor »

Hary pisze:Pretor,
dla mnie to frajda gdy mogę (chyba proste sprawy serwisowe) wykonać samemu lub przy pomocy forumowiczów.
aaa jak najbardziej popieram. Absolutnie nie neguje wręcz przeciwnie. Sam robię ile się da w garażu. Zwyczajnie napisałem, że akurat płyn hamulcowy wolałem zrobić u fachowca co by później nie mieć dylematów czy moto dobrze czy słabo hamuje. :wink:
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#29 Post autor: zalmen3 »

Zaczynamy od przygotowania okolo 0,5 l plynu DOT 4. Ustawiasz motocykl tak aby pompka na kierownicy byla poziomo, otwierasz ja i wyciagasz plyn strzykawka do poziomu okolo 0,5 cm. Potem (przydaje sie pomoc drugiej osoby, zeby nie gimnastykowac sie zbytnio) podlaczasz przezroczysty wezyk (fi 6) do gornego odpowietrznika lewego przedniego zacisku, pompujesz klamka i sciskasz ja mocno, druga osoba w tym momencie odkreca odpowietrznik az plyn zacznie z niego wyplywac, potem go zakreca a ty znow pompujesz, sciskasz i kolega odkreca. Po pierwszym razie dolewasz do zbiorniczka pompki swiezego plynu i dalej pompujecie tak jak opisalem wyzej. Przepompowujesz az przestanie plynac ciemny, badz metny plyn (standartowo okolo 1,5 - 2 zbiorniczkow). Potem zakrecasz odpowietrznik i przenosisz sie na prawy zacisk, gorny odpowietrznik i powtarzasz caly proces tak jak opisalem powyzej. Na koniec dolewasz plynu do zalecanego poziomu, zakrecasz pokrywke pompy i przod odpowietrzony. Pokrywke dobrze jest wyczyscic przed zakreceniem. Nie przesadzaj z sila dokrecenia srob, bo potem sa problemy przy odkrecaniu.
Wymienianie plynu z tylu jest troche bardziej skomplikowane, acz nadal nie takie trude jakby sie to moglo wydawac :)
Zaczynamy od odkrecenia pokrywki zbiorniczka pompy tylnej (noznej) i wyciagniecia starego plyny strzykawka. Potem pompujemy hamulcem noznym i odkrecamy boczny odpowietrznik przedniego lewego zacisku, pompujemy az poleci ladny nowy plyn, ktory caly czas uzupelniamy w zbiorniku pompy. Potem przenosimy sie na srodkowy odpowietrznik prawego zacisku i pompujemy upuszczajac plyn. Potem przenosimy sie na srodkowy odpowietrznik tylnego zacisku i... pompujemy, a na koniec tylny odpowietrznik tylnego zacisku i to samo. Na koniec uzupelniasz plyn w zbiorniku do zalecanych wartosci, zakrecasz wszystko i wdroge :wink:
I po krzyku.
Jezeli masz Viadro produkowane po 2002 roku (czyli 2003 i nowsze) to producent zaleca troche inne dzialania przy wymianie plynu w noznym ukladzie, a mianowicie: pierwsze trzy odpowietrzniki (srodkowy na lewym przednim, potem srodkowy na prawym przenim i srodkowy na tylnym) robisz tak jak pisalem powyzej, natomiast w ukladzie od duala (tylny odpowietrznik tylnego zacisku) wymieniamy plyn pompujac pompka od duala, czyli dociskajac przedni lewy zacisk do lagi, reszta sie nie zmiena. Jest to o tyle upierdliwe, ze skok pompki duala jest niewielki, a co za tym idzie nie wiele jednorazowo sie plynu przetacza, a przewody maja najwieksza objetosc ze wszystkich, wiec zajmie to sporo casu zanim sie wszystko przepompuje. Przy pompowani porzednim lewym zaciskiem (pompka dual) uzupelniamy poziom plynu w zbiorniczku przy noznym hamulcu (uklady te sa polaczone).
Bardzo wazne:
- Nie pozwol aby plyn mial kontakt z lakierowanymi powiezchniami
- Zawsze skrupulatnie kontroluj poziom plynu w zbiorniczkach aby nie zassac powietrza
- Nigdy nie zwalniaj dzwigni hamulcow przy otwartych odpowietrznikach, bo zassiesz powietrze
- Odpowietrzniki dokreca sie momentem 6 Nm, natomiast sroby pokrywy przedniej pompy 1 Nm (!!!)

Powodzenia w zabawie i pozdrawiam
Ostatnio zmieniony pt kwie 03, 2009 11:41 am przez zalmen3, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pretor
Site Admin
Posty: 2143
Rejestracja: czw lis 17, 2005 3:18 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#30 Post autor: Pretor »

Bardzo ładny opis.
Zalmen zgodzisz się aby trafił do naszego poradnika?

Jednocześnie proszę o ew. fotki.
"Lepszy głupiec wędrujący po świecie od mędrca, który siedzi w domu"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”