Pytanie - ubytek płynu chłodzącego

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
Benio
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 50
Rejestracja: wt kwie 26, 2011 3:23 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Bielsko Biała

Pytanie - ubytek płynu chłodzącego

#1 Post autor: Benio »

Witam:)
Nie dawno pojawiła mi się kropla płynu chłodniczego na osłonie miski olejowej z wężyka na dole od strony wajchy zmiany biegów. Z tym że nie zawsze po przejażdżce się pojawia. Nie dało mi to spokoju i dziś zlokalizowałem wężyk z którego to kapie i jest to wężyk który idzie do pompy wody:

Obrazek

Jak myślicie czy jest to coś groźnego że z tego wężyka jest delikatny wyciek w postaci kropel?

Z góry dziękuje za odpowiedz:)
Grzegorz

melon1968
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1485
Rejestracja: śr maja 15, 2013 10:01 pm
Imię: mmm
Marka motocykla: honda
Model: VA 1000 VFR1200XD
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Świdnik

Re: Pytanko:)

#2 Post autor: melon1968 »

Benio pisze:Witam:)
Nie dawno pojawiła mi się kropla płynu chłodniczego na osłonie miski olejowej z wężyka na dole od strony wajchy zmiany biegów. Z tym że nie zawsze po przejażdżce się pojawia. Nie dało mi to spokoju i dziś zlokalizowałem wężyk z którego to kapie i jest to wężyk który idzie do pompy wody:

Obrazek

Jak myślicie czy jest to coś groźnego że z tego wężyka jest delikatny wyciek w postaci kropel?

Z góry dziękuje za odpowiedz:)
Wajcha jest z lewej strony a pompa z prawej.Zlokalizuj wyciek .Dokręć wszystkie opaski i poruszaj przewodami czy nie są popękane.

radzio740
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 592
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 4:20 pm
Imię: Radek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: okolice Grojca

Re: Pytanko:)

#3 Post autor: radzio740 »

Obudowa jest aluminiowa ,pod przewodem zbiera sie nalot ,trzeba zdjąć przewod wyczyścić i skęcić ,oczywiscie sprawdzić czy opaska dobrze trzyma

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

Re: Pytanko:)

#4 Post autor: eneron »

Miałem to samo. Po mocniejszym nagrzaniu silnika np. na postoju pojawiały krople płynu chłodzącego na ziemi i nie był to zapchany/zabrudzony czy uszkodzony wężyk czy opaska...

Rozebrałem wirnik pompy wody i niestety byłem przerażony - oś wirnika pompy wody w miejscu gdzie jest osadzony uszczelniacz ceramiczno-gumowy jest skorodowany z głębokimi wżerami (tylko pod samym uszczelniaczem - reszta ośki jak nowa).

Kupiłem w Larssonie cały zestaw naprawczy pompy wody (114,25 PLN), łożysko kupiłem w ASO Hondy - koszt 46,74 PLN (stare było ok ale jak już robić to robić porządnie i dałem nowe), oczyściłem rdzę, wyczyściłem wirnik, założyłem nowy uszczelniacz wraz ze sprężynką, wszystko skręciłem do kupy i jest rewelacja :clap: Wszędzie suchuteńko, nic już nie poci się i nic nie kapie.

Jeśli wężykiem z korpusu pompy wody jest odprowadzany płyn chłodniczy tzn, że masz nieszczelność, uszczelniacz puszcza i płyn przedostaje się poza obieg. Ten gumowy wężyk właśnie służy do odprowadzania płynu, który uciekł z pompy.

Szkoda, że imageshack.us jest płatny, wrzucił bym fotki jak to wyglądało u mnie. Znajomy w CBR600RR 2005r miał podobną sytuację z kapiącym płynem z węzyka.

Ja jeździłem 2 miesiące z kapiącym płynem chłodniczym (chciałem do końca sezonu dojeździć), kontrolowałem ciągle jego stan i dolewałem.

Moim zdaniem bez rozebrania wirnika pompy wodnej nie ma co wróżyć z fusów czy próbować coś czyścić - rozbierz, zobaczysz co jest grane i będziesz wiedział jakie środki podjąć aby zapobiec wyciekowi. U mnie z początku kapało mało a po 2 miesiącach praktycznie na postoju dłuższym niż 10 min zostawała plama chłodziwa.

Obrazek
Obrazek

W tym miejscu najprawdopodobniej puszcza Ci uszczelniacz i dlatego z wężyka będzie kapać płyn chłodzący
Ostatnio zmieniony pn mar 10, 2014 7:12 pm przez eneron, łącznie zmieniany 1 raz.
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pytanko:)

#5 Post autor: james »

U mnie też raz na jakiś czas zbierze się kropelka/wężyk jest wilgotny - po sezonie latania nie zaobserwowałem ubytku płynu chłodniczego... ale możliwe, że "leci" nie z tego wężyka a z odpowietrzenia zbiorniczka płynu chłodniczego (zalane pod górną kreskę).

O'Ren
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 142
Rejestracja: wt cze 10, 2008 1:05 pm
Lokalizacja: Stargard Szczeciński

Re: Pytanko:)

#6 Post autor: O'Ren »

eneron pisze:Miałem to samo. Po mocniejszym nagrzaniu silnika np. na postoju pojawiały krople płynu chłodzącego na ziemi i nie był to zapchany/zabrudzony czy uszkodzony wężyk czy opaska...

Rozebrałem wirnik pompy wody i niestety byłem przerażony - oś wirnika pompy wody w miejscu gdzie jest osadzony uszczelniacz ceramiczno-gumowy jest skorodowany z głębokimi wżerami (tylko pod samym uszczelniaczem - reszta ośki jak nowa).

Kupiłem w Larssonie cały zestaw naprawczy pompy wody (114,25 PLN), łożysko kupiłem w ASO Hondy - koszt 46,74 PLN (stare było ok ale jak już robić to robić porządnie i dałem nowe), oczyściłem rdzę, wyczyściłem wirnik, założyłem nowy uszczelniacz wraz ze sprężynką, wszystko skręciłem do kupy i jest rewelacja :clap: Wszędzie suchuteńko, nic już nie poci się i nic nie kapie.

Jeśli wężykiem z korpusu pompy wody jest odprowadzany płyn chłodniczy tzn, że masz nieszczelność, uszczelniacz puszcza i płyn przedostaje się poza obieg. Ten gumowy wężyk właśnie służy do odprowadzania płynu, który uciekł z pompy.

Szkoda, że imageshack.us jest płatny, wrzucił bym fotki jak to wyglądało u mnie. Znajomy w CBR600RR 2005r miał podobną sytuację z kapiącym płynem z węzyka.

Ja jeździłem 2 miesiące z kapiącym płynem chłodniczym (chciałem do końca sezonu dojeździć), kontrolowałem ciągle jego stan i dolewałem.

Moim zdaniem bez rozebrania wirnika pompy wodnej nie ma co wróżyć z fusów czy próbować coś czyścić - rozbierz, zobaczysz co jest grane i będziesz wiedział jakie środki podjąć aby zapobiec wyciekowi. U mnie z początku kapało mało a po 2 miesiącach praktycznie na postoju dłuższym niż 10 min zostawała plama chłodziwa.
Potwierdzam - identyczne objawy oraz sposób naprawy.
Baqeńczak!

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Pytanko:)

#7 Post autor: płock1964 »

O'Ren pisze:
eneron pisze:Miałem to samo. Po mocniejszym nagrzaniu silnika np. na postoju pojawiały krople płynu chłodzącego na ziemi i nie był to zapchany/zabrudzony czy uszkodzony wężyk czy opaska...

Rozebrałem wirnik pompy wody i niestety byłem przerażony - oś wirnika pompy wody w miejscu gdzie jest osadzony uszczelniacz ceramiczno-gumowy jest skorodowany z głębokimi wżerami (tylko pod samym uszczelniaczem - reszta ośki jak nowa).

Jeśli wężykiem z korpusu pompy wody jest odprowadzany płyn chłodniczy tzn, że masz nieszczelność, uszczelniacz puszcza i płyn przedostaje się poza obieg. Ten gumowy wężyk właśnie służy do odprowadzania płynu, który uciekł z pompy.

Moim zdaniem bez rozebrania wirnika pompy wodnej nie ma co wróżyć z fusów czy próbować coś czyścić - rozbierz, zobaczysz co jest grane i będziesz wiedział jakie środki podjąć aby zapobiec wyciekowi. U mnie z początku kapało mało a po 2 miesiącach praktycznie na postoju dłuższym niż 10 min zostawała plama chłodziwa.
Potwierdzam - identyczne objawy oraz sposób naprawy.
Od siebie dodam, iż jest to celowe działanie producenta - wężyk ma za zadanie odprowadzić płyn z pompy, bowiem bez tego wężyka trafiłby on do oleju, a wtedy kicha.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Benio
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 50
Rejestracja: wt kwie 26, 2011 3:23 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Bielsko Biała

Re: Pytanko:)

#8 Post autor: Benio »

Dzięki chłopaki za przybliżenie tematu:) Na razie to są pojedyncze krople ale i tak będzie trzeba się za to wziąć:)
Grzegorz

GrzesiekSk
Rekrut
Posty: 30
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 3:01 pm
Imię: Grzegorz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000 SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Myślenice

Re: Pytanko:)

#9 Post autor: GrzesiekSk »

Czy uszczelka pompy wody (ta biegnąca po obwodzie pokrywy pompy ) to zwykły o-ring dający się zastąpić o-ringiem kupionym w sklepie za parę złotych, czy ma jakiś specjalny przekrój bądź profil i trzeba nabyć oryginał ?
Czy ktoś zna wymiar tego o-ringu ( jeśli to zwykły o-ring) ?
Zakładam ,że po wymianie zestawu naprawczego pompy należy tą uszczelkę też wymienić na nową.

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

Re: Pytanko:)

#10 Post autor: eneron »

Ten oring pokrywy pompy wody w ASO kosztuje coś około 20 PLN.

Wydatek żaden a zawsze to oryginał dedykowany do XL1000 no i nie ma druciarstwa :P
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

GrzesiekSk
Rekrut
Posty: 30
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 3:01 pm
Imię: Grzegorz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000 SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Myślenice

Re: Pytanko:)

#11 Post autor: GrzesiekSk »

Nie toleruję druciarstwa .
Rzecz w tym że "normalny" o-ring kupię dwie ulice od domu ...

Awatar użytkownika
eneron
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 750
Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL1000VA
Rocznik: 2006
Lokalizacja: Hajnówka

Re: Pytanko:)

#12 Post autor: eneron »

Nie wiem czy to normalny oring i czy go kupisz bez problemu w każdym sklepie (grubość i długość odpowiednia).... Jeśli uda Ci się dostać identyko za 1 - 2 zł to daj znać, chętnie sobie kupię jeden na zapas ;)
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r

GrzesiekSk
Rekrut
Posty: 30
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 3:01 pm
Imię: Grzegorz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000 SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Myślenice

Re: Pytanko:)

#13 Post autor: GrzesiekSk »

Tak jak Kolega Eneron wywróżył o-ringu nie znalazłem i kupiłem oryginalny. Do kompletu zestaw naprawczy pompy i uszczelka pokrywy sprzęgła.
Zabrałem się za naprawę i utknąłem, dlatego pytanie :
jak wyjąć wałek z wirnikiem pompy z łożyska w którym jest osadzony ?
I jak go potem włożyć ?
Czy klasycznie wybijać młotkiem przez jakiś miękki materiał np drewno, czy od razu szukać kogoś z prasą i go wyprasować?
Nie chcę czegoś zepsuć.
A ! I jeszcze jedno - śruby pokrywy dokręcać z jakim momentem ?

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Pytanie - ubytek płynu chłodzącego

#14 Post autor: james »

ad 1. drewienko, gumowy młotek i wybijasz od strony łożyska. Z włożeniem jest więcej zabawy, bo musisz podeprzeć wewnętrzną bieżnię łożyska. Ja to zrobiłem przy użyciu odpowiednio dobranej nasadki (przedłużonej, jak do świecy). Warto przy okazji sprawdzić stan łożyska i w razie co wymienić (koszt w ASO ~ 60 zł). Za łożyskiem jest simmering, który zatrzymuje olej w silniku. Sprawdź, czy dobrze trzyma i uważaj przy wbijaniu wałka, aby nie ściąć wargi.
Prasą nie polecam, bo jak zresztą sam zobaczysz jest tam przetoczenie osi pod łożysko - jak będzie za duża siła to wyjedzie łożysko; jak będzie dobrze podparte to odkształcisz wirnik pompy.
ad 2. nie pamiętam, czy tam jest śruba z łbem pod klucz 8 czy 10. Jeżeli jest pod 8 to 9 Nm, jeśli 10 to 12 Nm (patrz: serwisówka 1-12). Zasada dokręcania jak w przypadku elementów typu korpus.
Obrazek

GrzesiekSk
Rekrut
Posty: 30
Rejestracja: czw kwie 13, 2017 3:01 pm
Imię: Grzegorz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000 SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Myślenice

Re: Pytanie - ubytek płynu chłodzącego

#15 Post autor: GrzesiekSk »

Bardzo dziękuję za rzeczową i konkretną odpowiedź !
Po wyjęciu wirnika zaskoczył mnie stan uszczelniacza pod łożyskiem, otóż siedzi luźno w gnieździe, można go poruszać palcem poosiowo. Oczywiście zakres ruchu jest niewielki (1-2 mm), ale moim zdaniem nie powinno go być wcale. Uważam ze uszczelniacz nadaje się do wymiany, jak Wy myślicie ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”