Naciąg łańcucha

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Naciąg łańcucha

#1 Post autor: motoendriu »

Znalazłem na forum o naciągu łańcucha, i porady i filmik. Na filmiku widać jak varadero stoi na nóżkach centralnych. Czy to aby prawidłowy pomiar. Czy może powinien stać na bocznej nóżce ? Czy jest gdzieś napisane, że właśnie tak a nie inaczej sprawdza się jego luz ?
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

melon1968
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1488
Rejestracja: śr maja 15, 2013 10:01 pm
Imię: mmm
Marka motocykla: honda
Model: VA 1000 VFR1200XD
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Świdnik

Re: Naciąg łańcucha

#2 Post autor: melon1968 »

Moto z fabryki wychodzi bez centralnej stopki to logicznie myśląc regulacja jest na bocznej.Ale można też regulować na centralnej.Ja robię to tak stawiam moto na centralnej odkręcam śrubę fi 12 przy wahaczu trzymającą wspornik amortyzatora.Stawiam lewarek pod wahacz i podnoszę koło do momentu gdy oś koła,oś wahacza i zębatka będą w jednej linii i wtedy naciągam łańcuch aż się napręży.Obracając kołem jednocześnie podnoszę koło i opuszczam sprawdzając czy łańcuch chodzi bez oporów.Metoda bez użycia miarki.

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: Naciąg łańcucha

#3 Post autor: motoendriu »

melon1968 pisze:Moto z fabryki wychodzi bez centralnej stopki to logicznie myśląc regulacja jest na bocznej.Ale można też regulować na centralnej.Ja robię to tak stawiam moto na centralnej odkręcam śrubę fi 12 przy wahaczu trzymającą wspornik amortyzatora.Stawiam lewarek pod wahacz i podnoszę koło do momentu gdy oś koła,oś wahacza i zębatka będą w jednej linii i wtedy naciągam łańcuch aż się napręży.Obracając kołem jednocześnie podnoszę koło i opuszczam sprawdzając czy łańcuch chodzi bez oporów.Metoda bez użycia miarki.
Spece z fabryk zawsze myślą logicznie i specjalnie nie montują centralek by klient też specjalnie do regulacji łańcucha czy do wymiany koła je zakupił. Jak kupujesz wersję podstawową samochody to nie masz w nim nawet koła zapasowego nie wspomnę o lewarku. Czy do nówki auta kupisz takie na szrocie... nie sądzę. Logicznie myśląc nie mam wyjścia i kupuje je w salonie razem z autem. Od razu piszę że jest to fakt a nie pic.
Wracając do napinania. to ja robię to inaczej. Na bocznej nóżce odmierzam 4 cm. Nie wiem jak być powinno. Nie znam zaleceń producenta.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
Nuno
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 369
Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Yamaha
Model: XTZ 1200 Super Tener
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Okolice Strzelina

Re: Naciąg łańcucha

#4 Post autor: Nuno »

Powinno być bez nóżki wcale, tylko że potrzebna druga osoba, przynajmniej po fachowemu.
Moto na kołach z naciskiem na siodło około 20kg, srawdzanie tuż za ślizgiem łańcucha.
Ale życie to życie i sprawdzanie przy centralce...
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: Naciąg łańcucha

#5 Post autor: motoendriu »

Nuno pisze:Powinno być bez nóżki wcale, tylko że potrzebna druga osoba, przynajmniej po fachowemu.
Moto na kołach z naciskiem na siodło około 20kg, srawdzanie tuż za ślizgiem łańcucha.
Ale życie to życie i sprawdzanie przy centralce...
Tak też robiłem w BIGu bo tak też doczytałem dla tego motocykla. Być może dla wszystkich moto.. powinno się tak sprawdzać.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Darek70
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 18
Rejestracja: sob cze 29, 2013 8:03 am
Marka motocykla: KTM
Model: 1190 Adv
Rocznik: 2015

Re: Naciąg łańcucha

#6 Post autor: Darek70 »

Ja od lat reguluję tak jak podaje instrukcja. Na bocznej stopce i luz 3,5 - 4,5 cm.

motoendriu
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 749
Rejestracja: czw sie 01, 2013 10:03 pm
Imię: Andrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000V
Rocznik: 2007
Lokalizacja: lubuskie

Re: Naciąg łańcucha

#7 Post autor: motoendriu »

Darek70 pisze:Ja od lat reguluję tak jak podaje instrukcja. Na bocznej stopce i luz 3,5 - 4,5 cm.
No i o to mi chodzilo. Skoro intrukcja varadero tak mowi to tak ma byc. NIE INACZEJ Juz jestem madrzejszy. Dzieki.
Ktoś gdzieś kiedyś napisał "cztery koła poruszają ciało a dwa duszę"

Awatar użytkownika
Nuno
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 369
Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Yamaha
Model: XTZ 1200 Super Tener
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Okolice Strzelina

Re: Naciąg łańcucha

#8 Post autor: Nuno »

Panowie mam problem z tylnym kołem. Zauważyłem że po ostrej jeździe terenowej przestawia mi się tylne koło. Napinacz z lewej strony robi się luźny i koło jest przestawione z lewej strony do przodu. Może za słabo dokręcam koło? Używam płaskiego klucza bez przedłużki i kręcę póki starczy sił. Nie chcę dowalać mocniej bo boję się o gwint.
Z tego co widzę to napinacz we Viadrze jest jednostronny, działa tylko do tyłu. Może ktoś coś wie i podpowie...
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere

janki5
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 346
Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
Imię: Marcin
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: Naciąg łańcucha

#9 Post autor: janki5 »

Wymieniałem teraz oponkę z tyłu no i trzeba było zrobić regulacje łańcucha , napinacze nie służą do utrzymania koła w równej pozycji tylko do jego ustawienia , po ustawieniu i dokręceniu nakrętki napinacze powinno się lekko zluzować , nakrętka 96Nm i musi trzymać , napinacz działa w dwie strony .

Awatar użytkownika
Nuno
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 369
Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Yamaha
Model: XTZ 1200 Super Tener
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Okolice Strzelina

Re: Naciąg łańcucha

#10 Post autor: Nuno »

To napinacze mają być luźne po dokręceniu koła?!
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere

janki5
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 346
Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
Imię: Marcin
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero xl 1000
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: Naciąg łańcucha

#11 Post autor: janki5 »

Pan Honda mówi że napinacze mają być dokręcone , ale ich budowa jest tak delikatna i śrubka f6 no pewno nie jest w stanie utrzymać koła przy takim silniku , do tego służy ośka i nakrętka odpowiednio dokręcona . Jeżeli popuści nakrętka albo jest słabiej dokręcona lub ktoś zaniedba naciąg łańcucha itd to pierwsze przy dociągniętych napinaczach one dostają w "dupę" tzn odkształcenia naciągnięcia gwintów , może nie pierwszy właściciel ale któryś z kolei to odczuje , tzn ustawia równo na znakach na suwmiarce a koło krzywe do osi motocykla .Takie jest moje zdanie może błędne ale pracuje na potężnych maszynach i tam też przekładnie razem z silnikami naciąga się śrubą (napinaczem) a potem dokręca śruby mocujące i zwalnia się napinacz żeby się nie uszkodził .Mnie tak nauczyli i tak jeżdzę może dobrze może zle a może coś pośrodku.

Awatar użytkownika
Nuno
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 369
Rejestracja: śr kwie 17, 2013 9:45 pm
Imię: Krzysiek
Marka motocykla: Yamaha
Model: XTZ 1200 Super Tener
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Okolice Strzelina

Re: Naciąg łańcucha

#12 Post autor: Nuno »

Janki dzięki, popuściłem napinacze i na razie jest ok :))
Romet Ogar>Boatwing coś tam>Honda Transalp 600>Deauville 650>Yamaha FJR 1300>Honda XL1000V VARADERO>Yamaha XT 1200Z Super Tenere

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Naciąg łańcucha

#13 Post autor: płock1964 »

janki5 pisze:Pan Honda mówi że napinacze mają być dokręcone , ale ich budowa jest tak delikatna i śrubka f6 no pewno nie jest w stanie utrzymać koła przy takim silniku , do tego służy ośka i nakrętka odpowiednio dokręcona . Jeżeli popuści nakrętka albo jest słabiej dokręcona lub ktoś zaniedba naciąg łańcucha itd to pierwsze przy dociągniętych napinaczach one dostają w "dupę" tzn odkształcenia naciągnięcia gwintów , może nie pierwszy właściciel ale któryś z kolei to odczuje , tzn ustawia równo na znakach na suwmiarce a koło krzywe do osi motocykla .Takie jest moje zdanie może błędne ale pracuje na potężnych maszynach i tam też przekładnie razem z silnikami naciąga się śrubą (napinaczem) a potem dokręca śruby mocujące i zwalnia się napinacz żeby się nie uszkodził .Mnie tak nauczyli i tak jeżdzę może dobrze może zle a może coś pośrodku.
Dokładnie tego samego mnie uczyli, ale to dawno było.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

Awatar użytkownika
TomekJ
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 294
Rejestracja: ndz gru 21, 2014 8:21 am
Imię: Tomek
Marka motocykla: Teraz Suzuki DL650
Model: Dawniej Varadero 125
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Rzut beretem od Pyrzowic

Re: Naciąg łańcucha

#14 Post autor: TomekJ »

No dobrze, to takie dwa pytanka:

1) Jak się objawia podczas jazdy zbyt mocne naciągnięcie łańcucha ? Jakieś odgłosy ? Inne nietypowe objawy ?
2) jak w warunkach domowych sprawdzić, czy po regulacji napięcia łańcucha i dokręceniu osi tylne koło pokrywa się dokładnie z osią motocykla ?
Romet Pony 50-M-2 -> Jawa 350TS -> Honda Varadero 125XL -> Suzuki V-Strom 650 DL

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Naciąg łańcucha

#15 Post autor: james »

TomekJ pisze:No dobrze, to takie dwa pytanka:

1) Jak się objawia podczas jazdy zbyt mocne naciągnięcie łańcucha ? Jakieś odgłosy ? Inne nietypowe objawy ?
2) jak w warunkach domowych sprawdzić, czy po regulacji napięcia łańcucha i dokręceniu osi tylne koło pokrywa się dokładnie z osią motocykla ?
odp. 1) Zbyt mocno naciągnięty łańcuch przede wszystkim skróci czas eksploatacji napędu. Ponadto na łańcuchu powstaną większe naprężenia podczas przyspieszania oraz hamowania silnikiem.
odp. 2) Możesz to zrobić przy użyciu dalmierza. Producent jednak przewidział, że idealne ustawienie linii zębatek jest trudne do osiągnięcia w warunkach domowych i dlatego na wielowypuście wałka zdawczego, zębatka ma luz tak, aby dostosować się do linii łańcucha. Wyczyść gwinty w śrubach od napinaczy (naciągu) i wykonaj taką samą liczbę obrotów od maksymalnego wkręcenia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”