Modyfikacja układu CBS

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

Modyfikacja układu CBS

#1 Post autor: roadrunner »

Chciałem się podzielić na łamach forum modyfikacją dual'a którą wykonałem w swoim moto.
Głównym powodem powstania pomysłu na modyfikację był permanentnie słaby hamulec nożny oraz masakrycznie trudny, żeby nie powiedzieć niewykonalny samodzielnie, proces odpowietrzenia/wymiany płynu w układzie pompy dual'a zasilającej tylny zacisk.
Jak wiadomo pompę dual w płyn zaopatruje zbiorniczek pompy nożnej, poprzez przewód hamulca nożnego prowadzący do środkowego tłoczka lewego zacisku przedniego.
9ce16dba80b76e05med.jpg
9ce16dba80b76e05med.jpg (42.86 KiB) Przejrzano 3936 razy
Problem tego rozwiązania polega na tym, że aby zasilić pompę dual w płyn / przepchnąć płyn przez układ dual, trzeba nacisnąć pompę nożną odciągając jednocześnie od lagi pompę dual. Następnie ściskamy pompę dual i luzujemy odpowietrznik skrajnych tłoczków zacisku tylnego.
Kolejny potencjalny problem polega na tym, że zbiorniczek płynu znajduje się niżej niż większość przewodów tego układu i samoczynne odpowietrzanie się układu jest niemożliwe.
Praktycznie niewykonalna jest wymiana płynu w tym układzie w standardowy sposób tj odsysając płyn z zacisku dolewając go jednocześnie do zbiorniczka pompy nożnej. Dzieje się tak dlatego, że w porcie zasilającym w płyn pompy dual znajduje się zaworek zwrotny.
23659b0072075459med.jpg
23659b0072075459med.jpg (55.02 KiB) Przejrzano 3936 razy
1e2f0b952031b72bmed.jpg
1e2f0b952031b72bmed.jpg (51.57 KiB) Przejrzano 3936 razy
919258766771bb86med.jpg
919258766771bb86med.jpg (58.37 KiB) Przejrzano 3936 razy
9caa7c395c9e117emed.jpg
9caa7c395c9e117emed.jpg (63.69 KiB) Przejrzano 3936 razy
Modyfikacja polega na tym, żeby odciąć pompę dual od układu hamulca nożnego i zaopatrzyć ją w jej własny, niezależny zbiorniczek płynu.
Aby to wykonać trzeba usunąć z pompy zaworek zwrotny (sam czarny "grzybek" ze sprężynką, biała obudowa/filterek musi zostać).
Następnie odłączamy od pompy dual i zaślepiamy przewierconą śrubą M10 z nakrętką kołpakową oczko przewodu prowadzącego do przedniego zacisku.
b6f0a9686371d318med.jpg
b6f0a9686371d318med.jpg (52.47 KiB) Przejrzano 3936 razy
Potem podłączamy do wolnego portu pompy przewód gumowy (nie musi być zbrojony) z oczkiem z jednej strony i jakimkolwiek uniwersalnym zbiorniczkiem płynu hamulcowego z drugiej.
568e2f3a7c410d7fmed.jpg
568e2f3a7c410d7fmed.jpg (46.45 KiB) Przejrzano 3936 razy
Zbiorniczek mocujemy tak jak ja to zrobiłem, do półki dolnej, lub gdziekolwiek tak aby znajdował się nad pompą. Im wyżej tym lepiej.
7bf64fb39decf688med.jpg
7bf64fb39decf688med.jpg (42.04 KiB) Przejrzano 3936 razy
Po tak wykonanej modyfikacji zalewamy zbiorniczek płynem i odpowietrzamy układ standardowo pompując pompą i upuszczając płyn z odpowietrznika tylnego zacisku lub odsysając płyn z odpowietrznika jednocześnie dolewając go do zbiorniczka.
Całkowite odpowietrzenie układu po modyfikacji zajęło mi dosłownie minutę i wykonałem to sam.
Pompa jest "twarda" jak kamień a tłoczki natychmiast reagują nawet na lekki nacisk pompy.
Przy okazji modyfikacji układu warto rozebrać pompę, wyczyścić i przesmarować jej tłoczek czy nawet wymienić uszczelniacze i lekko rozciągnąć sprężynę powrotną.
U mnie tłoczek pompy "stał" permanentnie wciśnięty i zablokowany syfem w cylinderku.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

JulianK
Uczy się jeździć
Posty: 94
Rejestracja: wt lis 03, 2015 9:41 pm
Imię: Julian
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999

Re: Modyfikacja układu CBS

#2 Post autor: JulianK »

Witaj. Świetny przydatny materiał. Osobiście przeżyłem wymianę i odpowietrzanie....dramat :-( dziękuję
Pozdrawiam Julian :)

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Modyfikacja układu CBS

#3 Post autor: james »

Pozwoliłem sobie wrzucić obrazki na serwer HVP, aby zdjęcia nie wygasły.

Temat ciekawy. Czy zaobserwowałeś znaczący wzrost siły hamowania tylnym hamulcem? Czy po modyfikacji motocykl nie zaczął nurkować, gdy zatrzymujesz pojazd nożnym? (większe ciśnienie w przednich zaciskach).

Słabo działający układ CBS jest głównie spowodowany brudem znajdującym się w pompie CBS. Z uwagi na niewielki przepływ płynu w tej części układu, procesy starzenia są zdecydowanie szybsze. Ja raz na 2-3 lata rozbieram pompę i dokładnie ją czyszczę. Po zakupie motocykla nie dało się wyciągnąć tłoczka; teraz są tam śladowe ilości brudu.

Taka ciekawostka: w SD01 w zaworku nie ma gumy widocznej na zdjęciu (połączonej ze sprężyną) - występuje kulka.

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

Re: Modyfikacja układu CBS

#4 Post autor: roadrunner »

Hamulec nożny jest zdecydowanie mocniejszy!
Moto nie nurkuje ale całe wyraźnie "przysiada".
To samo ma miejsce w przypadku użycia klamki tyle że w tej sytuacji wyraźnie bardziej siada przód.
Generalnie to z czego jestem najbardziej zadowolony to fakt że CBS wreszcie działa tak jak powinien!
Cieszy również to, że wyraźnie następuje wymiana płynu między układem a zbiorniczkiem wyrównawczym.
Mimo że przelałem całkiem sporo płynu przy odpowietrzaniu to po 100km płyn w zbiorniczku zrobił się praktycznie czarny. W związku z tym wymieniłem go jeszcze raz. Obecnie po prawie 1000km cały czas jest jasny i klarowny.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”