Strona 1 z 2

Wymiana płynu hamulcowego (SD02)

: pn lut 25, 2013 7:57 pm
autor: daro
Wymianę płynu hamulcowego warto zacząć od poznania zasady działania naszego układu hamulcowego.

1) klamką obsługujemy zew. 4 tłoki przód

Obrazek

2) konsekwencją tego jest zadziałanie systemu Dual na zew. 2 tłoki tył

Obrazek

3) dźwignią nożną ciśniemy na środkowe 2 tłoki przednie i 1 środkowy tłok tylni

Obrazek

Obrazek

Do wymiany potrzebujemy 0,5l - 1,0l płynu hamulcowego DOT4

http://www.nokaut.pl/motoryzacja/produk ... dot-4.html

i kilka podstawowych gratów :)

...wkrótce zdjęcia i opis z wymiany :) ( schodzę do garażu :) )

: pn lut 25, 2013 9:35 pm
autor: eneron
daro, jak dla mnie będzie to pomocny materiał jeśli chodzi o wymianę płynu w dualu :D

Czekam na fotostory

: pn lut 25, 2013 10:10 pm
autor: james
daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?

Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01. :)

: pn lut 25, 2013 10:47 pm
autor: borys
james pisze:daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?

Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01. :)
Przebudowałeś ukł. hamulcowy?

: pn lut 25, 2013 10:49 pm
autor: eneron
Z tego co pamiętam w SD02 (przy wymianie klocków sprawdzałem które tłoczki kiedy hamują a było to w sierpniu) to naciskając klamkę hamulca - z przodu hamuje skrajne 2 tłoczki na tarczę z tyłu zaś 1 - środkowy, hamując nożnym hamulcem z tyłu hamuje 2 tłoczki skrajne a z przodu po jednym środkowym.

DUAL czy to w SD01 czy SD02 czy CBRXX raczej jest taki sam

: pn lut 25, 2013 11:07 pm
autor: james
borys, może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem, chodziło mi oczywiście o regenerację i udrożnienie. Miałem rozwalony zawór opóźniajacy, kilka elementów zacisku tylnego oraz wyrobione jarzmo prawego zacisku. W układzie znajdowało się też troche bajzlu... ogólnie to jest długa historia i nie warto jej opisywać. Mam tylko nadzieję, że teraz, po jakimkolwiek wyjeździe tarcze będzie można wreszcie dotknąć :D :P

eneron dzięki wielkie za info. Jestem ciekawy, jak to wygląda w przypadku SD01, bo wszystkie opisy mówią o przetaczaniu płynu przez cały układ (łącznie z powrotem) przy użyciu dźwigni hamulca nożnego, przy czym korzystamy ze środkowego odpowietrznika. Tak samo i ja mam a schematy kolegi daro swoje... :?

: pn lut 25, 2013 11:21 pm
autor: daro
eneron pisze:daro, jak dla mnie będzie to pomocny materiał jeśli chodzi o wymianę płynu w dualu :D

Czekam na fotostory
Płyn wymieniony, fotki wykonane :)
Dziś już nie dam rady zrobić czytelnego opisu .
Najpóźniej w środę postaram się wrzucić. :)

: pn lut 25, 2013 11:36 pm
autor: daro
james pisze:daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?

Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01. :)
Schematy są częścią serwis'ówki jaką posiadam.
Data druku 01/2003 r model SD02 bez ABS ( ABS chyba nie ma znaczenia dla hydrauliki układu hamulcowego )
Nie potrafię powiedzieć jak to jest w modelu SD01 .
Dziś zmieniłem płyn w układzie i potwierdziło się połączenie w/g załączonych schematów.

: pn lut 25, 2013 11:54 pm
autor: daro
eneron pisze:Z tego co pamiętam w SD02 (przy wymianie klocków sprawdzałem które tłoczki kiedy hamują a było to w sierpniu) to naciskając klamkę hamulca - z przodu hamuje skrajne 2 tłoczki na tarczę z tyłu zaś 1 - środkowy, hamując nożnym hamulcem z tyłu hamuje 2 tłoczki skrajne a z przodu po jednym środkowym.

DUAL czy to w SD01 czy SD02 czy CBRXX raczej jest taki sam
Naciskając klamkę pojawia się ciśnienie na zewnętrznych tłoczkach przednich.
Płyn z pompy hamulcowej na kierownicy nie płynie do tylnego zacisku.
Za reakcje tylnego hamulca razem z przednim odpowiedzialna jest pompa Dual'u ( przy lewym przednim zacisku) który to podaje ciśnienie na tył w skutek dociskania go do lagi zaciskanym lewym zaciskiem hamulca. Dual nie pobiera płynu ze zbiorniczka na kierownicy więc tym samym jest obwodem osobnym.Dźwignia nożna podaje ciśnienie na środkowe tłoki przednich zacisków hamulcowych i jednocześnie na środkowy tłoczek zacisku tylnego, natomiast tylne tłoczki zewnętrzne są zasilane z pompy Dual'a.
Tak jest na schematach instalacji i tak jest w moim motocyklu (XL1000 VA 2007r )
Takie są moje obserwacje. Nie miałem wcześniej do czynienia z takim układem .
Na pocieszenie wymiana płynu w Varaderku to bajka w porównaniu z BMW GS z elektrycznym wspomaganiem hamulców :shock: :)

: wt lut 26, 2013 12:21 pm
autor: Dawidosss
Tak samo jest w SD 01

: wt lut 26, 2013 3:32 pm
autor: eneron
daro pisze: Płyn z pompy hamulcowej na kierownicy nie płynie do tylnego zacisku.
Za reakcje tylnego hamulca razem z przednim odpowiedzialna jest pompa Dual'u
Oczywista oczywistość :)

Czekam na fotorelację :D

: wt lut 26, 2013 11:07 pm
autor: daro
Zabierzmy się do pracy :)

1) niezbędnik

Obrazek

nie zwracamy uwagi na rodzaj płynu, ważne aby był to DOT4

2) zabezpieczamy okolice zbiorniczka na kierownicy czystą i suchą szmatką

Obrazek

3) odkręcamy pokrywę zbiorniczka

Obrazek

4) z najwyższą ostrożnością zdejmujemy pokrywę

Obrazek

5) przy pomocy strzykawki wyciągamy płyn którego już nie lubimy

Obrazek

6) wlewamy świeżutki DOT4

Obrazek

7) dobieramy się do odpowietrznika lewy - przód

Obrazek

8) podłączmy wężyk zakończony jakimś pojemnikiem na zrzut płynu

Obrazek

9) kluczyk 8 na odpowietrznik

Obrazek

10) ręka druga na klamkę hamulca

Obrazek

11) i zaczynamy : naciskamy klamkę do oporu i nie odpuszczając powoli odkręcamy odpowietrznik o jakieś 1/3 obrotu aż poczujemy jak klamka dochodzi do kierownicy, teraz bez puszczania klamki hamulca dokręcamy odpowietrznik do pozycji wyjściowej .
W ten sposób uzupełniając płyn w zbiorniczku przepuszczamy przez odpowietrznik ok 100 ml nowego płynu dla przepłukania lewego zacisku.

12) nawet wciągające zajęcie :)

Obrazek

13) natykamy gumkę i jeden układ mamy z głowy

Obrazek

14) przenosimy się z gratami na prawą stronę

WAŻNE ! cały czas podczas przepompowywania pilnujemy stanu płynu w zbiorniczku po to aby pompa nie załapała powietrza co wydłużyłoby czas pompowania aż do pozbycia się pęcherzyków powietrza w układzie

z prawą stroną identycznie jak z lewą

Obrazek

naciskamy klamkę, upuszczamy płyn, zakręcamy odpowietrznik, puszczamy klamkę, naciskamy klamkę itd....... aż kolejne ~ 100 ml przelejemy ...

zamykamy gumowy kapturek i mamy kolejny układ załatwiony

Obrazek

15) starannie wycieramy gumową uszczelkę pokrywy zbiorniczka,
układamy wszystko tak jak było i przykręcamy pokrywę

Obrazek

Obrazek

śruby pokrywy dokręcamy z siłą 1Nm !

16) przenosimy się z majdanem do tylnego zbiornika

Obrazek

17) i podobnie

Obrazek

i

Obrazek

18) teraz albo czyjaś noga albo coś w stylu

Obrazek

19) naciskamy nożną dźwignię hamulca i odkręcamy środkowy odpowietrznik zacisku przedniego z lewej strony

Obrazek

zakręcamy, puszczamy,naciskamy, odręcamy itd... uwaga na ubywający w szybszym tempie płyn ze zbiorniczka ...więc dolewamy

Obrazek

zlatuję ~100 ml i zatykamy

Obrazek

te same czynności z prawym, przednim zaciskiem na środkowym odpowietrzniku ....

na koniec gumka i przód mamy z głowy

Obrazek

20) przenosimy się na tył , odpowietrznik górny

Obrazek

zabieg pompowania znamy doskonale ( cały czas kontrola stanu płynu w zbiorniczku) i w razie potrzeby

Obrazek

jak zleci ~ 100ml to

Obrazek

21) no i pozostał na DUAL

Obrazek

Obrazek

a z nim troszkę inaczej sobie poradziłem

Obrazek

odkręciłem 1/3 obrotu odpowietrznik i tak zostawiłem ( czyli coś na podobę kroplówki ) powoli płyn spływał, a ja go tylko uzupełniałem w zbiorniczku. Zakręcamy , zatykamy i po zabiegu

Obrazek

Wszystkie odpowietrzniki należy w/g wskazówek dokręcać z siłą ~ 5 Nm


Uwaga ! Nie jest to instrukcja wymiany płynu hamulcowego.
Tak z tym problemem radzę sobie ja i chciałem się tym z Wami podzielić :D


Dla wspólnego dobra proszę Fachowców o ocenę i o wprowadzenie ewentualnych poprawek.

: śr lut 27, 2013 12:03 am
autor: james
Dobra robota :D

Ja bym dodał kilka uwag z własnego doświadczenia:
1) Warto korzystać z klucza oczkowego, przy odkręcaniu odpowietrzników - pewność, że klucz się nie smyknie (ten problem występuje w starszych maszynach, gdzie ktoś już kilka dobrych razy wymieniał płyn)
2) Przy finalnym dolewaniu płynu nie należy trzymać się górnej granicy (maksa), chyba, że mamy cofnięte tłoczki i/lub nowe klocki. Czasami zdarza się, że tarcze zaczynają się grzać po wymianie, bo tłoczki nia mają gdzie się cofnąć - zbyt duże ciśnienie w układzie.
3) Przed założeniem gumowych kapturków warto wydmuchać płyn z odpowietrzników (np. przy użyciu kompresora) i starannie wytrzeć zacisk, następnie obserwować przez kilka dni, czy płyn się nie rosi - jeżeli tak odpowietrznik do wymiany.
4) Ja osobiście nie dokręcam odpowietrzników momentem 5 Nm, ze względu na pewne problemy z gniazdami w zaciskach. W razie problemów, gdy nowy odpowietrznik nie pomaga, można dokręcić przy użyciu klucza z nasadką (umiar jest wskazany), tak, aby nie zerwać gwintu - działa w 100%
5) Rękawiczki są akcesoryjne, bez nich też da się wymienić płyn :P

: sob mar 02, 2013 2:35 am
autor: daro
Szkice działania systemu CBS w części dzialania nożnej dzwigni bylo błędnie w instrukcji określone. Powieliłem tą informacje i teraz ją prostuję.
Do analizy skłoniła mnie dyskusja na ten temat na łamach bliżniaczego forum.

Prawidłowe działanie systemu CBS przedstawia ten szkic :

Obrazek

pozostałe obiegi określone były prawidłowo.

Przepraszam za wprowadzenie w błędne myślenie ...
Dobrze jest pytać i słuchać ... :)

: ndz mar 10, 2013 1:01 pm
autor: LordSid
Dobra i pomocna lektura. Oklaski za fatygę :D