kolizja tłoka i zaworów

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

kolizja tłoka i zaworów

#1 Post autor: seba0000 »

Witam , chciałbym się zorientować (nim zdejmę głowicę) czego mogę się spodziewać , przeskoczył mi rozrząd na tylnym cylindrze chyba o jeden ząb. Stało się to podczas pracy na wolnych obrotach - silnik nie pracował pod obciążeniem ani nie miał wysokich obrotów. Po usłyszeniu stuku zaraz został wyłączony.
Czego mogę się spodziewać ? przestawił się wałek zaworów ssących. Nie było jakiegoś nadmiernego walenia tylko rytmiczny stuk . Na pewno doszło do uszkodzenie (skrzywienia) tych zaworów ssących ale czy przy tak krótkiej pracy na wolnych mogło dojść do uszkodzenia tłoka i korbowodu ? Wiem , że i tak okaże się po zdjęciu głowicy ale nastawiam się już psychicznie.
Czy kogoś spotkało coś podobnego ? Przeskok wałka spowodowany był moim niedopatrzeniem przy naciąganiu sprężyny napinacza rozrządu. Okazało się że dziwnym trafem nie odbiła do końca - sam nie wiem jak to jest możliwe .

Wojtasso
Udaje motocyklistę
Posty: 136
Rejestracja: pn maja 03, 2010 12:51 pm
Lokalizacja: Ostrowice/Rzeszów

#2 Post autor: Wojtasso »

W najgorszym wypadku po uderzeniu zawór sie ukrószyl i zniszczyl Ci powierzchnie cylindra. Zazwyczaj jest takj ze tylko zawór do wymiany, uszczelniacze zaworowe i szlifowanie. Jak juz otworzysz to zrob zdjecie i daj na forum. Przyda sie jako przestroga zeby zawsze recznie sprawdzic czy lancuszek sie naciagnal ;)Z korbowodem nie powinno byc problemu. Ja stawiam ze nic strasznego sie nie stalo bo gdyby bylo tak jak u mojego kolegi czyli tragicznie(zawor tak wylecial ze zablokowal sie na krzywce i zjechala sie zebatka na wale) to silnik by stanal juz na amen a sam napisales ze dalej pracowal ;)
CPL(A)

Awatar użytkownika
KoSS
Uczy się jeździć
Posty: 51
Rejestracja: pt lis 25, 2011 12:01 am
Marka motocykla: XL1000
Model: SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

#3 Post autor: KoSS »

Jeśli ci przeskoczył o jeden ząb to jest szansa że przestawisz prawidłowo i będzie ok. Miałem tak w mobilu i to dieslu gdzie jest ciaśniej pomiędzy zaworami a tłokiem, mechanik założyła pasek i odpalił auto i wtedy zaczęło stukać, jak zgasił i przestawił (myślałem że go zabiję) to silnik odpalił i nic nie było zrobiłem nim potem jeszcze 180 000km (czyli pasek wymieniłem 2x) i silnik chodził jak zegarek. Jak mocniej to najpierw gnie zawór a potem leci tłok korbowód raczej nie.
"Czasami wychodzi lepiej niż planujesz" - pomyślał mąż, gdy rzucił młotkiem w kota, a trafił w żonę.
http://www.studio-kom.pl
http://www.szafa-malolata.pl

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#4 Post autor: seba0000 »

KoSS pisze:Jeśli ci przeskoczył o jeden ząb to jest szansa że przestawisz prawidłowo i będzie ok.
No właśnie po prawidłowym ustawieniu nie jest OK. Słychać stuk podejrzewam , że to nie domknięte (skrzywione) zawory. Może jutro wezmę się za rozbiórkę.

Ali
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: ndz sie 30, 2009 11:32 pm
Lokalizacja: Hrubieszów

#5 Post autor: Ali »

A z kąd wiesz że to rozrzad?? żeby łańcuszkowy przeskoczył sam z siebie to nie taka prosta sprawa. Najpierw sprawdz napinacze jak są ok to na 99.9 nie rozrząd

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#6 Post autor: seba0000 »

Ali pisze:A z kąd wiesz że to rozrząd?? żeby łańcuszkowy przeskoczył sam z siebie to nie taka prosta sprawa. Najpierw sprawdź napinacze jak są ok to na 99.9 nie rozrząd
rozrząd na 1000 % wiem co robiłem i wiem jak się to stało . Napisałem wcześniej , że przeskoczył mi wałek zaworów ssących tylnego cylindra . Po ustawieniu go w pozycji prawidłowej stuka nadal . Zapomniałem tylko zmierzyć luz zaworowy na tym wałku ale to chyba jutro zrobię jak i rozbiórkę tylnego cylindra. Jestem pewien rozrządu bo poniekąd sam go spierdol... moje niedopatrzenie. Mea culpa :wink:

pytałem dlatego , żeby poniekąd chciałem się uspokoić i zarazem przygotować na to co jutro mogę zobaczyć !
Kiedyś sypnął mi się rozrząd w Polonezie z silnikiem 1.4 Rovera i ... nie stało się nic ! a to silnik kolizyjny , wymieniłem pasek ustawiłem jak trza i dalej palił gumę :D

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#7 Post autor: seba0000 »

A więc po rozbiórce tylnego cylindra nie stwierdziłem nic :roll:
żadnych uszkodzeń tłoka jak i zaworów . Zawory po zdjęciu wałków dolegają równo do gniazd zaworowych , po nalaniu w kanał wody nie puszczają ani kropli .
Tutaj po zdjęciu wałków nie ma żadnych uszkodzeń :

Obrazek

Cylinder po zdjęciu głowicy , wygląd tłoka przed oczyszczaniem :

Obrazek

Tłok po oczyszczeniu :

Obrazek

A tutaj głowica , czy ktoś widzi tutaj jakieś uszkodzenia ???

Obrazek

Nie wiem już o co chodzi jutro czeka mnie przedni cylinder , tylko dziwne jest to , że stuk dochodził z tylnego . Najgorsze , że koszty wzrosły o 150 zł uszczelka tylnego cylindra , niepotrzebny wydatek.
Jest to bardzo dziwne bo w tym cylindrze na 100 % przeskoczył rozrząd co najmniej o 1 ząb.
Gładź cylindra bez widocznych śladów przegrzania , żadnych rys ani innych niepokojących zjawisk :D

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#8 Post autor: seba0000 »

A najważniejsze , potrzebuje poinstruowania jak dokładnie ustawić rozrząd na obu cylindrach. Jest to w serwisówce ale potrzebuje kumatego praktyka.
Nie chciał bym spierdzielić sobie tego co teraz naprawię !!!

Ali
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: ndz sie 30, 2009 11:32 pm
Lokalizacja: Hrubieszów

#9 Post autor: Ali »

wiesz tak z czystej ciekawości jak to sie stało że Ci ten rozrząd przestawił sie bo jestem pełen podziwu?!

Awatar użytkownika
KoSS
Uczy się jeździć
Posty: 51
Rejestracja: pt lis 25, 2011 12:01 am
Marka motocykla: XL1000
Model: SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

#10 Post autor: KoSS »

Jak nie tłok a stuka to może sworzeń tłoka lub jego tuleja są uszkodzone jak masz już na wierzchu to sprawdź.
"Czasami wychodzi lepiej niż planujesz" - pomyślał mąż, gdy rzucił młotkiem w kota, a trafił w żonę.
http://www.studio-kom.pl
http://www.szafa-malolata.pl

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#11 Post autor: seba0000 »

Ali pisze:wiesz tak z czystej ciekawości jak to sie stało że Ci ten rozrząd przestawił sie bo jestem pełen podziwu?!
Nie odskoczył do końca napinacz.

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#12 Post autor: seba0000 »

KoSS pisze:Jak nie tłok a stuka to może sworzeń tłoka lub jego tuleja są uszkodzone jak masz już na wierzchu to sprawdź.

Ale żadnych śladów po jakiejkolwiek kolizji nie ma ani na tłoku ani na zaworach , nawet najmniejszych otarć.

Ali
Rekrut
Posty: 42
Rejestracja: ndz sie 30, 2009 11:32 pm
Lokalizacja: Hrubieszów

#13 Post autor: Ali »

Sprawdziłes przed rozebraniem na znakach czy rzeczywiście rozrząd był przestawiony? Próbowałeś odpalić po poprawnym włożeniu napinacza?

Awatar użytkownika
seba0000
Udaje motocyklistę
Posty: 123
Rejestracja: śr kwie 28, 2010 7:44 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Lobnitz b/Bielitz

#14 Post autor: seba0000 »

Ali pisze:Sprawdziłes przed rozebraniem na znakach czy rzeczywiście rozrząd był przestawiony? Próbowałeś odpalić po poprawnym włożeniu napinacza?
Tak sprawdziłem i ustawiłem prawidłowo - przestawiony był o 1 ząb. Po odpaleniu pracował normalnie tylko cały czas rytmicznie stukał. Zastanawiam się czy jest sens zrzucać głowicę przedniego cylindra. Jeżeli w przednim byłaby kolizja i zawory byłyby pogięte to powinny być nie domknięte a to oznacza nadmierny luz podczas pomiaru CZY TAK ??? niech mnie ktoś poprawi jeżeli źle myślę bo dojdzie do tego , że rozbiorę cały silnik :lol:

Zastanawiam się jeszcze nad jednym jaki byłby objaw pękniętej sprężyny zaworowej ??? Jeżeli głowica wygląda OK i tłok nie nosi śladów kolizji to może tak.

A więc KOLIZJA POTWIERDZONA ALE W PRZEDNIM CYLINDRZE :cry: .
Zawory ssące zgięte luz zaworowy przy "zamkniętym zaworze" ok. 1 mm. czyli ma co walić. Zawory wydechowe luz serwisowy OK.
Obrazek

tutaj szczelinomierz który wsunąłem bez większego oporu :

Obrazek

nie wiem jak się to stało , że w przednim. Moto stoi od 2 miechów więc mogło mi się poje...
Reszta zdjęć po zdjęciu głowicy w przyszłym tygodniu.

Awatar użytkownika
KoSS
Uczy się jeździć
Posty: 51
Rejestracja: pt lis 25, 2011 12:01 am
Marka motocykla: XL1000
Model: SD01
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

#15 Post autor: KoSS »

No to pech a miałem nadzieję że będziesz miał wszystko ok :(
"Czasami wychodzi lepiej niż planujesz" - pomyślał mąż, gdy rzucił młotkiem w kota, a trafił w żonę.
http://www.studio-kom.pl
http://www.szafa-malolata.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”