Wymiana płynu hamulcowego (SD02)
Wymiana płynu hamulcowego (SD02)
Wymianę płynu hamulcowego warto zacząć od poznania zasady działania naszego układu hamulcowego.
1) klamką obsługujemy zew. 4 tłoki przód
2) konsekwencją tego jest zadziałanie systemu Dual na zew. 2 tłoki tył
3) dźwignią nożną ciśniemy na środkowe 2 tłoki przednie i 1 środkowy tłok tylni
Do wymiany potrzebujemy 0,5l - 1,0l płynu hamulcowego DOT4
http://www.nokaut.pl/motoryzacja/produk ... dot-4.html
i kilka podstawowych gratów
...wkrótce zdjęcia i opis z wymiany ( schodzę do garażu )
1) klamką obsługujemy zew. 4 tłoki przód
2) konsekwencją tego jest zadziałanie systemu Dual na zew. 2 tłoki tył
3) dźwignią nożną ciśniemy na środkowe 2 tłoki przednie i 1 środkowy tłok tylni
Do wymiany potrzebujemy 0,5l - 1,0l płynu hamulcowego DOT4
http://www.nokaut.pl/motoryzacja/produk ... dot-4.html
i kilka podstawowych gratów
...wkrótce zdjęcia i opis z wymiany ( schodzę do garażu )
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?
Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01.
Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01.
-
- Uczy się jeździć
- Posty: 74
- Rejestracja: pn lut 04, 2008 12:03 am
- Imię: Marcin
- Marka motocykla: Honda
- Model: Sd02
- Rocznik: 2006
- Lokalizacja: Chełmża
Przebudowałeś ukł. hamulcowy?james pisze:daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?
Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01.
- eneron
- Sympatyk
- Posty: 750
- Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL1000VA
- Rocznik: 2006
- Lokalizacja: Hajnówka
Z tego co pamiętam w SD02 (przy wymianie klocków sprawdzałem które tłoczki kiedy hamują a było to w sierpniu) to naciskając klamkę hamulca - z przodu hamuje skrajne 2 tłoczki na tarczę z tyłu zaś 1 - środkowy, hamując nożnym hamulcem z tyłu hamuje 2 tłoczki skrajne a z przodu po jednym środkowym.
DUAL czy to w SD01 czy SD02 czy CBRXX raczej jest taki sam
DUAL czy to w SD01 czy SD02 czy CBRXX raczej jest taki sam
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
borys, może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem, chodziło mi oczywiście o regenerację i udrożnienie. Miałem rozwalony zawór opóźniajacy, kilka elementów zacisku tylnego oraz wyrobione jarzmo prawego zacisku. W układzie znajdowało się też troche bajzlu... ogólnie to jest długa historia i nie warto jej opisywać. Mam tylko nadzieję, że teraz, po jakimkolwiek wyjeździe tarcze będzie można wreszcie dotknąć :P
eneron dzięki wielkie za info. Jestem ciekawy, jak to wygląda w przypadku SD01, bo wszystkie opisy mówią o przetaczaniu płynu przez cały układ (łącznie z powrotem) przy użyciu dźwigni hamulca nożnego, przy czym korzystamy ze środkowego odpowietrznika. Tak samo i ja mam a schematy kolegi daro swoje... :?
eneron dzięki wielkie za info. Jestem ciekawy, jak to wygląda w przypadku SD01, bo wszystkie opisy mówią o przetaczaniu płynu przez cały układ (łącznie z powrotem) przy użyciu dźwigni hamulca nożnego, przy czym korzystamy ze środkowego odpowietrznika. Tak samo i ja mam a schematy kolegi daro swoje... :?
Schematy są częścią serwis'ówki jaką posiadam.james pisze:daro, ja mam do Ciebie kilka ważnych pytań w tym temacie. Czy schemat ten jest uniwersalny i dotyczy SD01 oraz SD02 (bez ABSu)? Skąd masz te schematy? Na ile są one wiarygodne?
Jest to o tyle istotne, że przebudowywałem układ hamulcowy zimą, wymieniałem uszkodzone elementy (a było ich kilka) no i wszystko skręciłem tak jak było... czyli pompa od CBS'a hamuje środkowym tłoczkiem, a nie jak jest tutaj pokazane, dwoma zewnętrznymi. Probiłbym o sprawdzenie tego połączenia kilku posiadaczy SD01.
Data druku 01/2003 r model SD02 bez ABS ( ABS chyba nie ma znaczenia dla hydrauliki układu hamulcowego )
Nie potrafię powiedzieć jak to jest w modelu SD01 .
Dziś zmieniłem płyn w układzie i potwierdziło się połączenie w/g załączonych schematów.
Naciskając klamkę pojawia się ciśnienie na zewnętrznych tłoczkach przednich.eneron pisze:Z tego co pamiętam w SD02 (przy wymianie klocków sprawdzałem które tłoczki kiedy hamują a było to w sierpniu) to naciskając klamkę hamulca - z przodu hamuje skrajne 2 tłoczki na tarczę z tyłu zaś 1 - środkowy, hamując nożnym hamulcem z tyłu hamuje 2 tłoczki skrajne a z przodu po jednym środkowym.
DUAL czy to w SD01 czy SD02 czy CBRXX raczej jest taki sam
Płyn z pompy hamulcowej na kierownicy nie płynie do tylnego zacisku.
Za reakcje tylnego hamulca razem z przednim odpowiedzialna jest pompa Dual'u ( przy lewym przednim zacisku) który to podaje ciśnienie na tył w skutek dociskania go do lagi zaciskanym lewym zaciskiem hamulca. Dual nie pobiera płynu ze zbiorniczka na kierownicy więc tym samym jest obwodem osobnym.Dźwignia nożna podaje ciśnienie na środkowe tłoki przednich zacisków hamulcowych i jednocześnie na środkowy tłoczek zacisku tylnego, natomiast tylne tłoczki zewnętrzne są zasilane z pompy Dual'a.
Tak jest na schematach instalacji i tak jest w moim motocyklu (XL1000 VA 2007r )
Takie są moje obserwacje. Nie miałem wcześniej do czynienia z takim układem .
Na pocieszenie wymiana płynu w Varaderku to bajka w porównaniu z BMW GS z elektrycznym wspomaganiem hamulców :shock:
- eneron
- Sympatyk
- Posty: 750
- Rejestracja: czw lis 03, 2011 8:46 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL1000VA
- Rocznik: 2006
- Lokalizacja: Hajnówka
Oczywista oczywistośćdaro pisze: Płyn z pompy hamulcowej na kierownicy nie płynie do tylnego zacisku.
Za reakcje tylnego hamulca razem z przednim odpowiedzialna jest pompa Dual'u
Czekam na fotorelację
Honda Varadero XL1000VA - 2006r - sprzedana
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r
Jest:
Suzuki DRZ 400S - 2002r
Kawasaki Z650 B - 1978r
SHL 175 M11 S32 - 1964r
SHL 175 M11 S32 - 1961r
Zabierzmy się do pracy
1) niezbędnik
nie zwracamy uwagi na rodzaj płynu, ważne aby był to DOT4
2) zabezpieczamy okolice zbiorniczka na kierownicy czystą i suchą szmatką
3) odkręcamy pokrywę zbiorniczka
4) z najwyższą ostrożnością zdejmujemy pokrywę
5) przy pomocy strzykawki wyciągamy płyn którego już nie lubimy
6) wlewamy świeżutki DOT4
7) dobieramy się do odpowietrznika lewy - przód
8) podłączmy wężyk zakończony jakimś pojemnikiem na zrzut płynu
9) kluczyk 8 na odpowietrznik
10) ręka druga na klamkę hamulca
11) i zaczynamy : naciskamy klamkę do oporu i nie odpuszczając powoli odkręcamy odpowietrznik o jakieś 1/3 obrotu aż poczujemy jak klamka dochodzi do kierownicy, teraz bez puszczania klamki hamulca dokręcamy odpowietrznik do pozycji wyjściowej .
W ten sposób uzupełniając płyn w zbiorniczku przepuszczamy przez odpowietrznik ok 100 ml nowego płynu dla przepłukania lewego zacisku.
12) nawet wciągające zajęcie
13) natykamy gumkę i jeden układ mamy z głowy
14) przenosimy się z gratami na prawą stronę
WAŻNE ! cały czas podczas przepompowywania pilnujemy stanu płynu w zbiorniczku po to aby pompa nie załapała powietrza co wydłużyłoby czas pompowania aż do pozbycia się pęcherzyków powietrza w układzie
z prawą stroną identycznie jak z lewą
naciskamy klamkę, upuszczamy płyn, zakręcamy odpowietrznik, puszczamy klamkę, naciskamy klamkę itd....... aż kolejne ~ 100 ml przelejemy ...
zamykamy gumowy kapturek i mamy kolejny układ załatwiony
15) starannie wycieramy gumową uszczelkę pokrywy zbiorniczka,
układamy wszystko tak jak było i przykręcamy pokrywę
śruby pokrywy dokręcamy z siłą 1Nm !
16) przenosimy się z majdanem do tylnego zbiornika
17) i podobnie
i
18) teraz albo czyjaś noga albo coś w stylu
19) naciskamy nożną dźwignię hamulca i odkręcamy środkowy odpowietrznik zacisku przedniego z lewej strony
zakręcamy, puszczamy,naciskamy, odręcamy itd... uwaga na ubywający w szybszym tempie płyn ze zbiorniczka ...więc dolewamy
zlatuję ~100 ml i zatykamy
te same czynności z prawym, przednim zaciskiem na środkowym odpowietrzniku ....
na koniec gumka i przód mamy z głowy
20) przenosimy się na tył , odpowietrznik górny
zabieg pompowania znamy doskonale ( cały czas kontrola stanu płynu w zbiorniczku) i w razie potrzeby
jak zleci ~ 100ml to
21) no i pozostał na DUAL
a z nim troszkę inaczej sobie poradziłem
odkręciłem 1/3 obrotu odpowietrznik i tak zostawiłem ( czyli coś na podobę kroplówki ) powoli płyn spływał, a ja go tylko uzupełniałem w zbiorniczku. Zakręcamy , zatykamy i po zabiegu
Wszystkie odpowietrzniki należy w/g wskazówek dokręcać z siłą ~ 5 Nm
Uwaga ! Nie jest to instrukcja wymiany płynu hamulcowego.
Tak z tym problemem radzę sobie ja i chciałem się tym z Wami podzielić
Dla wspólnego dobra proszę Fachowców o ocenę i o wprowadzenie ewentualnych poprawek.
1) niezbędnik
nie zwracamy uwagi na rodzaj płynu, ważne aby był to DOT4
2) zabezpieczamy okolice zbiorniczka na kierownicy czystą i suchą szmatką
3) odkręcamy pokrywę zbiorniczka
4) z najwyższą ostrożnością zdejmujemy pokrywę
5) przy pomocy strzykawki wyciągamy płyn którego już nie lubimy
6) wlewamy świeżutki DOT4
7) dobieramy się do odpowietrznika lewy - przód
8) podłączmy wężyk zakończony jakimś pojemnikiem na zrzut płynu
9) kluczyk 8 na odpowietrznik
10) ręka druga na klamkę hamulca
11) i zaczynamy : naciskamy klamkę do oporu i nie odpuszczając powoli odkręcamy odpowietrznik o jakieś 1/3 obrotu aż poczujemy jak klamka dochodzi do kierownicy, teraz bez puszczania klamki hamulca dokręcamy odpowietrznik do pozycji wyjściowej .
W ten sposób uzupełniając płyn w zbiorniczku przepuszczamy przez odpowietrznik ok 100 ml nowego płynu dla przepłukania lewego zacisku.
12) nawet wciągające zajęcie
13) natykamy gumkę i jeden układ mamy z głowy
14) przenosimy się z gratami na prawą stronę
WAŻNE ! cały czas podczas przepompowywania pilnujemy stanu płynu w zbiorniczku po to aby pompa nie załapała powietrza co wydłużyłoby czas pompowania aż do pozbycia się pęcherzyków powietrza w układzie
z prawą stroną identycznie jak z lewą
naciskamy klamkę, upuszczamy płyn, zakręcamy odpowietrznik, puszczamy klamkę, naciskamy klamkę itd....... aż kolejne ~ 100 ml przelejemy ...
zamykamy gumowy kapturek i mamy kolejny układ załatwiony
15) starannie wycieramy gumową uszczelkę pokrywy zbiorniczka,
układamy wszystko tak jak było i przykręcamy pokrywę
śruby pokrywy dokręcamy z siłą 1Nm !
16) przenosimy się z majdanem do tylnego zbiornika
17) i podobnie
i
18) teraz albo czyjaś noga albo coś w stylu
19) naciskamy nożną dźwignię hamulca i odkręcamy środkowy odpowietrznik zacisku przedniego z lewej strony
zakręcamy, puszczamy,naciskamy, odręcamy itd... uwaga na ubywający w szybszym tempie płyn ze zbiorniczka ...więc dolewamy
zlatuję ~100 ml i zatykamy
te same czynności z prawym, przednim zaciskiem na środkowym odpowietrzniku ....
na koniec gumka i przód mamy z głowy
20) przenosimy się na tył , odpowietrznik górny
zabieg pompowania znamy doskonale ( cały czas kontrola stanu płynu w zbiorniczku) i w razie potrzeby
jak zleci ~ 100ml to
21) no i pozostał na DUAL
a z nim troszkę inaczej sobie poradziłem
odkręciłem 1/3 obrotu odpowietrznik i tak zostawiłem ( czyli coś na podobę kroplówki ) powoli płyn spływał, a ja go tylko uzupełniałem w zbiorniczku. Zakręcamy , zatykamy i po zabiegu
Wszystkie odpowietrzniki należy w/g wskazówek dokręcać z siłą ~ 5 Nm
Uwaga ! Nie jest to instrukcja wymiany płynu hamulcowego.
Tak z tym problemem radzę sobie ja i chciałem się tym z Wami podzielić
Dla wspólnego dobra proszę Fachowców o ocenę i o wprowadzenie ewentualnych poprawek.
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Dobra robota
Ja bym dodał kilka uwag z własnego doświadczenia:
1) Warto korzystać z klucza oczkowego, przy odkręcaniu odpowietrzników - pewność, że klucz się nie smyknie (ten problem występuje w starszych maszynach, gdzie ktoś już kilka dobrych razy wymieniał płyn)
2) Przy finalnym dolewaniu płynu nie należy trzymać się górnej granicy (maksa), chyba, że mamy cofnięte tłoczki i/lub nowe klocki. Czasami zdarza się, że tarcze zaczynają się grzać po wymianie, bo tłoczki nia mają gdzie się cofnąć - zbyt duże ciśnienie w układzie.
3) Przed założeniem gumowych kapturków warto wydmuchać płyn z odpowietrzników (np. przy użyciu kompresora) i starannie wytrzeć zacisk, następnie obserwować przez kilka dni, czy płyn się nie rosi - jeżeli tak odpowietrznik do wymiany.
4) Ja osobiście nie dokręcam odpowietrzników momentem 5 Nm, ze względu na pewne problemy z gniazdami w zaciskach. W razie problemów, gdy nowy odpowietrznik nie pomaga, można dokręcić przy użyciu klucza z nasadką (umiar jest wskazany), tak, aby nie zerwać gwintu - działa w 100%
5) Rękawiczki są akcesoryjne, bez nich też da się wymienić płyn :P
Ja bym dodał kilka uwag z własnego doświadczenia:
1) Warto korzystać z klucza oczkowego, przy odkręcaniu odpowietrzników - pewność, że klucz się nie smyknie (ten problem występuje w starszych maszynach, gdzie ktoś już kilka dobrych razy wymieniał płyn)
2) Przy finalnym dolewaniu płynu nie należy trzymać się górnej granicy (maksa), chyba, że mamy cofnięte tłoczki i/lub nowe klocki. Czasami zdarza się, że tarcze zaczynają się grzać po wymianie, bo tłoczki nia mają gdzie się cofnąć - zbyt duże ciśnienie w układzie.
3) Przed założeniem gumowych kapturków warto wydmuchać płyn z odpowietrzników (np. przy użyciu kompresora) i starannie wytrzeć zacisk, następnie obserwować przez kilka dni, czy płyn się nie rosi - jeżeli tak odpowietrznik do wymiany.
4) Ja osobiście nie dokręcam odpowietrzników momentem 5 Nm, ze względu na pewne problemy z gniazdami w zaciskach. W razie problemów, gdy nowy odpowietrznik nie pomaga, można dokręcić przy użyciu klucza z nasadką (umiar jest wskazany), tak, aby nie zerwać gwintu - działa w 100%
5) Rękawiczki są akcesoryjne, bez nich też da się wymienić płyn :P
Szkice działania systemu CBS w części dzialania nożnej dzwigni bylo błędnie w instrukcji określone. Powieliłem tą informacje i teraz ją prostuję.
Do analizy skłoniła mnie dyskusja na ten temat na łamach bliżniaczego forum.
Prawidłowe działanie systemu CBS przedstawia ten szkic :
pozostałe obiegi określone były prawidłowo.
Przepraszam za wprowadzenie w błędne myślenie ...
Dobrze jest pytać i słuchać ...
Do analizy skłoniła mnie dyskusja na ten temat na łamach bliżniaczego forum.
Prawidłowe działanie systemu CBS przedstawia ten szkic :
pozostałe obiegi określone były prawidłowo.
Przepraszam za wprowadzenie w błędne myślenie ...
Dobrze jest pytać i słuchać ...