dym z regulatora
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: dym z regulatora
Więc...
Najczęściej uszkodzenie regulatora pojawia się w wyniku problemu z aku lub z instalacją (kostki). Bardzo często wraz z reglerem odchodzi również alternator, ale po kolei.
Do sprawdzenia masz kilka rzeczy:
+dwie kostki
Pierwszą już opanowałeś (tą przy głównym bezpieczniku). Warto dodatkowo zabezpieczyć styki przed korozją jakimś preparatem - ja używam Kontakt Spray, ale każdy inny przeznaczony do tego też się nada. Piny, które są w przekaźniku rozrusznika także warto przeczyścić. Wyciągnij aku lub główny bezpiecznik, żeby nie mieć zwarcia.
Druga znajduje się pod bakiem, po lewej stronie. Potrafi ona nabroić a nawet uszkodzić alternator - ja moją wywaliłem i polutowałem przewody na stałe, jednak u Ciebie jeszcze nie wiemy co z alternatorem, to też narazie się wstrzymamy.
+regulator
Już wiemy, że jest martwy. Warto przeczyścić styki w kostce i sprawdzić masę z ramą a także odświeżyć przewód od masy, przykręcany do regulatora - brak masy wiąże się z wyższą temperaturą urządzenia lub w skrajny przypadkach z jego uszkodzeniem.
+alternator
Wypinamy wtyczkę z pod baku, czyścimy styki. Odpalamy moto i później miernikiem z ustawionym prądem zmiennym sprawdzamy parami przewody - na każdym powinno być to samo. Tutaj potrzebny jest również test na rozgrzanym silniku przy 5000 obrotów, tylko do tego przydałby się regulator. Raz, że aku dostanie bez niego, to jeszcze alternator nie będzie miał gdzie oddać energii. Jeśli uda się Tobie złożyć sprzęt z pożyczonym regulatorem to sprawdź napięcia - powinno być około 50V, przy włączonych światłach, przy 5000 obrotów.
+aku
Tutaj niestety nic nie poradzę w sprawie kontroli, bo nie wiem. U mnie problem był albo z leciwością aku, albo ze zwarciem na celach. Problem rozwiązałem, wymieniajac go. Załóżmy, że u Ciebie jest okej.
+masa główna
Bardzo ważny aspekt to masa z silnikiem. Znajduje się ona z tyłu, pod napinaczem rozrządu. Proponuję przeczyścić i zakonserwować preparatem. Jeżeli nie masz osłony amortyzatora, to bezwzględnie trzeba to zrobić (przypuszczam, że przed Tobą, nikt oprócz fabryki tego nie robił )
+kontrola
Zakładamy, że kostki są już wyczyszczone, alternator sprawny, regulator wymieniony. Teraz musimy sprawdzić różnicę napięć pomiędzy regulatorem a akumulatorem podczas pracy silnika. Zazwyczaj problem leży po stronie w/w kostek (u mnie strata była rzędu 1V !!!). Należy pamiętać, że różnica, pomijając wartości liczbowe, przekłada się także na temperaturę końcową regulatora - czym wyższy opór tym gorzej dla niego. W sytuacji, gdy nie możemy osiągnąć równowagi, warto skorzystać z mostka pomiędzy aku a regulatorem, czyli bezpośredniego połączenia - masa z masą a plus z plusem z dodatkiem hermetycznego gniazda z bezpiecznikiem 15A (z tego co pamiętam). Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie pomaga.
Na sam koniec polecam także wykorzystać wentylator, mocowany na regulator oraz pastę termoprzewodzącą między nim a ramą (o ile mamy osłonę na tylne koło - inaczej wszystko wypłynie...). Sprawdzałem dzisiaj temperaturę mojego reglera i nawet przy wyższych obrotach ~6tys spokojnie można położyć rękę
Najczęściej uszkodzenie regulatora pojawia się w wyniku problemu z aku lub z instalacją (kostki). Bardzo często wraz z reglerem odchodzi również alternator, ale po kolei.
Do sprawdzenia masz kilka rzeczy:
+dwie kostki
Pierwszą już opanowałeś (tą przy głównym bezpieczniku). Warto dodatkowo zabezpieczyć styki przed korozją jakimś preparatem - ja używam Kontakt Spray, ale każdy inny przeznaczony do tego też się nada. Piny, które są w przekaźniku rozrusznika także warto przeczyścić. Wyciągnij aku lub główny bezpiecznik, żeby nie mieć zwarcia.
Druga znajduje się pod bakiem, po lewej stronie. Potrafi ona nabroić a nawet uszkodzić alternator - ja moją wywaliłem i polutowałem przewody na stałe, jednak u Ciebie jeszcze nie wiemy co z alternatorem, to też narazie się wstrzymamy.
+regulator
Już wiemy, że jest martwy. Warto przeczyścić styki w kostce i sprawdzić masę z ramą a także odświeżyć przewód od masy, przykręcany do regulatora - brak masy wiąże się z wyższą temperaturą urządzenia lub w skrajny przypadkach z jego uszkodzeniem.
+alternator
Wypinamy wtyczkę z pod baku, czyścimy styki. Odpalamy moto i później miernikiem z ustawionym prądem zmiennym sprawdzamy parami przewody - na każdym powinno być to samo. Tutaj potrzebny jest również test na rozgrzanym silniku przy 5000 obrotów, tylko do tego przydałby się regulator. Raz, że aku dostanie bez niego, to jeszcze alternator nie będzie miał gdzie oddać energii. Jeśli uda się Tobie złożyć sprzęt z pożyczonym regulatorem to sprawdź napięcia - powinno być około 50V, przy włączonych światłach, przy 5000 obrotów.
+aku
Tutaj niestety nic nie poradzę w sprawie kontroli, bo nie wiem. U mnie problem był albo z leciwością aku, albo ze zwarciem na celach. Problem rozwiązałem, wymieniajac go. Załóżmy, że u Ciebie jest okej.
+masa główna
Bardzo ważny aspekt to masa z silnikiem. Znajduje się ona z tyłu, pod napinaczem rozrządu. Proponuję przeczyścić i zakonserwować preparatem. Jeżeli nie masz osłony amortyzatora, to bezwzględnie trzeba to zrobić (przypuszczam, że przed Tobą, nikt oprócz fabryki tego nie robił )
+kontrola
Zakładamy, że kostki są już wyczyszczone, alternator sprawny, regulator wymieniony. Teraz musimy sprawdzić różnicę napięć pomiędzy regulatorem a akumulatorem podczas pracy silnika. Zazwyczaj problem leży po stronie w/w kostek (u mnie strata była rzędu 1V !!!). Należy pamiętać, że różnica, pomijając wartości liczbowe, przekłada się także na temperaturę końcową regulatora - czym wyższy opór tym gorzej dla niego. W sytuacji, gdy nie możemy osiągnąć równowagi, warto skorzystać z mostka pomiędzy aku a regulatorem, czyli bezpośredniego połączenia - masa z masą a plus z plusem z dodatkiem hermetycznego gniazda z bezpiecznikiem 15A (z tego co pamiętam). Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie pomaga.
Na sam koniec polecam także wykorzystać wentylator, mocowany na regulator oraz pastę termoprzewodzącą między nim a ramą (o ile mamy osłonę na tylne koło - inaczej wszystko wypłynie...). Sprawdzałem dzisiaj temperaturę mojego reglera i nawet przy wyższych obrotach ~6tys spokojnie można położyć rękę
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: dym z regulatora
@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo
- staciek
- Sympatyk
- Posty: 402
- Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
- Imię: Staszek
- Model: Varadero SD02
- Rocznik: 2004
- Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
- Kontakt:
Re: dym z regulatora
. . . . . . .james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo
pomyliłem się - chodziło mi o punkt 6b (pomyliłem się wcześniej pisząc 6a )
dziś udało mi się dobrać do masy tzn. odkręcić i przeczyścić styk przewodu od aku na styku z silnikiem.
jeszcze sprawdzę tą kostkę o której pisałeś James, pod zbiornikiem (hełm lorda Va(ra)dera ) mam zdjęty, więc dostęp jest
jak już poskładam wszystko - dam znać co wyszło
PS jutro też jestem umówiony na weryfikacje mojego muli metra - czy aby na 100% pokazuje stan faktyczny
;* Varadero XL 1000
-
- Rekrut
- Posty: 47
- Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL 1000V
- Rocznik: 1999
- Lokalizacja: Mazury
Re: dym z regulatora
Jaki regulator proponujecie do SD01?
Tego Ducati o którym mowa na forum nie znalazłem nigdzie.
Może ktos da cyne gdzie go nabyć??
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Tego Ducati o którym mowa na forum nie znalazłem nigdzie.
Może ktos da cyne gdzie go nabyć??
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
- YACCO1
- Sympatyk
- Posty: 230
- Rejestracja: wt lut 01, 2011 5:57 pm
- Marka motocykla: Varadero
- Model: XL1000V
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: wrocław
Re: dym z regulatora
Myślę że tańszy też się nada. Tylko zrób mostek, chłodzenie regulatora, wywal kostki. I będzie ok
-
- Rekrut
- Posty: 47
- Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL 1000V
- Rocznik: 1999
- Lokalizacja: Mazury
Re: dym z regulatora
ok dzięki
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: dym z regulatora
Ja mam Ducati Energia, więc mogę go polecić.Pianek pisze:Jaki regulator proponujecie do SD01?
Tego Ducati o którym mowa na forum nie znalazłem nigdzie.
http://4bikes.pl/ducati-energia-regulat ... 23321.html ale bardzo możliwe, że nie jest to najlepsza oferta, więc proponuje jeszcze trochę poszukać
- staciek
- Sympatyk
- Posty: 402
- Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
- Imię: Staszek
- Model: Varadero SD02
- Rocznik: 2004
- Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
- Kontakt:
Re: dym z regulatora
james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo
moto poskładane
styki poczyszczone, łącznie z masą na silniku
- mostka nie zrobiłem - moto jest mi jutro potrzebne, a w garażu oprawki na bezpiecznik nie znalazłem
pomiary wyszły następująco (SD02):
silnik zimny
wolne obroty 14,06V
5 tys obr. 14,1V
silnik rozgrzany (po wyłączeniu się wentylatora)
wolne obr. 14,03V
5 tys obr 13,98V
jutro polatam po mieście i zobaczę jaka będzie temperatura regulatora. W trakcie testów garażowych - był letni.
;* Varadero XL 1000
-
- Rekrut
- Posty: 47
- Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL 1000V
- Rocznik: 1999
- Lokalizacja: Mazury
Re: dym z regulatora
podłączyłem wczoraj pożyczony regiel i uruchomiłem moto.
wszystko działa, regiel grzeje sie dosyć mocno, w miejscu zmasowania z ramą najbardziej
ładowanie w normie
po włączeniu świateł gdy się mocno przyjrzeć daje się dostrzec pulsacyjne rytmiczne miganie światel...
kostki sprawdzone styki poczyszczone itp.
jeszcze zajmę się masą regla
muszę zdrapać na ramie syf do żywej blachy no i masę silnika sprawdze i wyczyszcze
to narazie tyle
pozdro
wszystko działa, regiel grzeje sie dosyć mocno, w miejscu zmasowania z ramą najbardziej
ładowanie w normie
po włączeniu świateł gdy się mocno przyjrzeć daje się dostrzec pulsacyjne rytmiczne miganie światel...
kostki sprawdzone styki poczyszczone itp.
jeszcze zajmę się masą regla
muszę zdrapać na ramie syf do żywej blachy no i masę silnika sprawdze i wyczyszcze
to narazie tyle
pozdro
- staciek
- Sympatyk
- Posty: 402
- Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
- Imię: Staszek
- Model: Varadero SD02
- Rocznik: 2004
- Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
- Kontakt:
Re: dym z regulatora
przed chwilą wróciłem z pierwszego w tym sezonie wypadu na moto - po ok 20 km (w mieście) regulator ledwie letnistaciek pisze:james pisze:@staciek W punkcie 6a porównujesz napięcie z akumulatorem a nie mierzysz opór
Sprawdź na rozgrzanym, przy 5tys obrotów - na jałowych jest ponoć 'zafałszowane' (kiedyś elektryk mi to tłumaczył...).
Mostek warto zastosować jako dodatek odciążający regulator a nie jako rozwiązanie problemu z obwodem. Dokonaj pomiaru jeszcze raz i napisz co wiadomo
moto poskładane
styki poczyszczone, łącznie z masą na silniku
- mostka nie zrobiłem - moto jest mi jutro potrzebne, a w garażu oprawki na bezpiecznik nie znalazłem
pomiary wyszły następująco (SD02):
silnik zimny
wolne obroty 14,06V
5 tys obr. 14,1V
silnik rozgrzany (po wyłączeniu się wentylatora)
wolne obr. 14,03V
5 tys obr 13,98V
jutro polatam po mieście i zobaczę jaka będzie temperatura regulatora. W trakcie testów garażowych - był letni.
;* Varadero XL 1000
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: dym z regulatora
Jak będziesz miał już zrobione to o czym piszesz, to sprawdź napięcia na aku i na regulatorze. Dość mocno, czyli? Da się na nim położyć rękę i przytrzymać kilka sekund (np. 5)?Pianek pisze:podłączyłem wczoraj pożyczony regiel i uruchomiłem moto.
wszystko działa, regiel grzeje sie dosyć mocno, w miejscu zmasowania z ramą najbardziej
ładowanie w normie
po włączeniu świateł gdy się mocno przyjrzeć daje się dostrzec pulsacyjne rytmiczne miganie światel...
kostki sprawdzone styki poczyszczone itp.
jeszcze zajmę się masą regla
muszę zdrapać na ramie syf do żywej blachy no i masę silnika sprawdze i wyczyszcze
to narazie tyle
pozdro
-
- Rekrut
- Posty: 47
- Rejestracja: wt cze 26, 2012 8:38 pm
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero XL 1000V
- Rocznik: 1999
- Lokalizacja: Mazury
Re: dym z regulatora
tak da się.
- james
- Motocyklista jak się patrzy !!!
- Posty: 2207
- Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
- Imię: Marek
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero
- Rocznik: 2000
- Lokalizacja: Poznań
Re: dym z regulatora
Skoro się da to nie powinno już być większych problemów Efektu "zimnego" regulatora jest raczej nie do osiągnięcia w naszych Viaderkach. Zmierz napięcia, tak jak pisałem a później obowiązkowo załóż wentylator/ew. mostek tak jak to opisał kolega YACCO1.Pianek pisze:tak da się.
-
- Sympatyk
- Posty: 346
- Rejestracja: pn maja 28, 2012 12:44 pm
- Imię: Marcin
- Marka motocykla: Honda
- Model: Varadero xl 1000
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Re: dym z regulatora
Witam , dzisiaj mały wypad i na koniec pod domem kumpla moto nie odpala , podłonczone pod prostownik zaskoczył i do domu.
Okazało się ze nie ładuje , zmieniłem na zapasowy regulator też nie ma ładowania tzn 12.8-13 V.
Czyszczenie kostek przy regulatorze masy i nic .
Następnie kostka pod bakiem tak zapieczona że nie dało się inaczej jak rozwalić ją , i na trzech kablach od alternatora tych żółtych nie pokazuje nic w trakcie pomiaru .
Tak nagle padł całkowicie alternator , wcześniej napięcie było ok 14,1 na wolnych .
Czy do wymontowania alternatora trzeba olej spuszczać
Po wymianie na nowy alternator i zakładając ze regulator sprawny co jeszcze sprawdzić żeby wyeliminować następną awarię
Zamierzam kable pod bakiem polutować omijając kostkę tylko teraz który z którym .
Wszystko sprawdzane na świeżo w ubraniu zaraz po powrocie .
Okazało się ze nie ładuje , zmieniłem na zapasowy regulator też nie ma ładowania tzn 12.8-13 V.
Czyszczenie kostek przy regulatorze masy i nic .
Następnie kostka pod bakiem tak zapieczona że nie dało się inaczej jak rozwalić ją , i na trzech kablach od alternatora tych żółtych nie pokazuje nic w trakcie pomiaru .
Tak nagle padł całkowicie alternator , wcześniej napięcie było ok 14,1 na wolnych .
Czy do wymontowania alternatora trzeba olej spuszczać
Po wymianie na nowy alternator i zakładając ze regulator sprawny co jeszcze sprawdzić żeby wyeliminować następną awarię
Zamierzam kable pod bakiem polutować omijając kostkę tylko teraz który z którym .
Wszystko sprawdzane na świeżo w ubraniu zaraz po powrocie .