Dmuchanie z wlewu oleju

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
saren
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 4
Rejestracja: czw maja 29, 2014 9:58 pm
Marka motocykla: Varadero XL 1000
Lokalizacja: Wrocław

Dmuchanie z wlewu oleju

#1 Post autor: saren »

Cześć,
Krótkie pytanie - czy po odkręceniu wlewu oleju przy uruchomionym silniku dmuchanie jest objawem normalnym czy raczej zapowiedzią kosztownej naprawy?

W aucie sytuacja jest jasna... a jak jest w moto typu varan?

Sorry za spam jeśli temat był (szukałem...) lub jest banalny (varan w garażu od 3 dni), ale dziś zobaczyłem to przy wymianie oleju i się lekko zaniepokoiłem.
pozdro

matimatimati
Udaje motocyklistę
Posty: 107
Rejestracja: pn maja 13, 2013 7:48 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000
Rocznik: 1999

Re: Dmuchanie z wlewu oleju

#2 Post autor: matimatimati »

Zapytam z ciekawości... jaka jest sytuacja w aucie jak dmucha???

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Dmuchanie z wlewu oleju

#3 Post autor: płock1964 »

saren pisze:Cześć,
Krótkie pytanie - czy po odkręceniu wlewu oleju przy uruchomionym silniku dmuchanie jest objawem normalnym czy raczej zapowiedzią kosztownej naprawy?

W aucie sytuacja jest jasna... a jak jest w moto typu varan?

Sorry za spam jeśli temat był (szukałem...) lub jest banalny (varan w garażu od 3 dni), ale dziś zobaczyłem to przy wymianie oleju i się lekko zaniepokoiłem.
pozdro
Rozpatrzmy silnik modelowy - tłok jest z obu stron zamknięty - z góry głowicą, z dołu miską . Jeśli tłok sunie w stronę głowicy, nad tłokiem gaz jest sprężany, ale pod nim robi się podciśnienie. Jeśli w dół - jest odwrotnie - nad tłokiem podciśnienie, pod - nadciśnienie.
Oczywiście to przykład idealny , bez przedmuchów na tłoku i szczelny wszędzie.

Niestety w życiu nie ma ideałów - nasz silnik ma przedmuchy na tłoku , nieszczelne zawory, pierścienie i skrzynie korbowe, kilka tłoków - które zaburzają ten ideał.
Dlatego konstruktorzy połączyli skrzynię korbową z filtrem powietrza - żeby te przedmuchy i opary z oleju skierować do spalenia.
W aucie - szczególnie czterocylindrowym sytuacja jest trochę lepsza - dwa tłoki idą do góry, ale dwa idą do dołu - więc pojemność pod tłokami zmienia się nieznacznie - pozostają przedmuchy i po tym kiedyś poznawano zużyty silnik - dziś , kiedy w głowicy są dwa wałki rozrządu i korek jest nad krzywkami - nie radzę odkręcać korka w czasie pracy - trzeba znaleźć inne metody na określenie stopnia zużycia silnika - np sprawdzić ciśnienie sprężania i oleju.
W silniku wiaderka ( i innych vałkach ) sytuacja jest nieco inna - korbowody są na wspólnym czopie wału ( niekiedy przesunięte , ale kąt jest niewielki i nie wpływa na to akurat ) , a to oznacza , że tłoki chodzą razem w górę i dół - pomijając punkty zwrotne.
Oznacza to , iż w skrzyni korbowej są stałe i silne pulsacje ciśnienie - podciśnienie , co przy otwartym korku powoduje znaczny hałas i skaczący słup gazu, dodatkowo wiruje tam sprzęgło i wywala olej.

Podsumowując - nie należy przejmować się tym , co dzieje się przy otwartym korku. Należy za to przyjrzeć się wylotowi tzw. odmy w gaźniki - duża ilość oleju źle wróży - należy wtedy sprawdzić kondycję silnika - czyli ciśnienie sprężania ( koniecznie na gorącym ) oraz ciśnienie oleju ( również na gorącym ). Przy wynikach niezadowalających powtarzamy pomiary ( w miarę możliwości gdzie indziej ) i dopiero wtedy zaczynamy się martwić - lub nie.

Pomogłem ?
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

saren
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 4
Rejestracja: czw maja 29, 2014 9:58 pm
Marka motocykla: Varadero XL 1000
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dmuchanie z wlewu oleju

#4 Post autor: saren »

Super! Z chęcią zapiszę się na pozostałe wykłady zarówno te teoretyczne jak i praktyczne :-)
Dziękuję i pozdrawiam,
Saren/ Paweł

Awatar użytkownika
płock1964
Sympatyk Weteran
Sympatyk Weteran
Posty: 551
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 2:36 pm
Marka motocykla: Varadero + Pannonia
Model: sd1
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Płock - Schwedt

Re: Dmuchanie z wlewu oleju

#5 Post autor: płock1964 »

saren pisze:Super! Z chęcią zapiszę się na pozostałe wykłady zarówno te teoretyczne jak i praktyczne :-)
Dziękuję i pozdrawiam,
Saren/ Paweł
19 w kilka motków planujemy być we Wrocławiu na rynku i może panoramie. Co możesz polecić do obejrzenia ?
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Szerokości.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”