czujnik temperatury/włącznik wentylatora

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
Wiadomość
Autor
kucyk_323
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 215
Rejestracja: wt gru 25, 2012 10:18 am
Lokalizacja: marki/wawa
Kontakt:

#16 Post autor: kucyk_323 »

mowa o czujniku który włącza wentylator w wiadrze bynajmniej sd01 który jest wkręcony w prawa chłodnice.
W moto-szklarni koszt 180zł, na allegro ok 100zł.
Obrazek zdjęcie przedstawia czujnik od seicento 900cm który wygląda niemalże identycznie jak ten z wiadra tyle że kosztuje 15zł, nie wiem przy ilu stopniach się załącza bo nie mam termometra a w chłodnice nie wkręcałem żeby nie stracić mozliwości zwrotu, bynajmniej woda nawet nie bombelkuje a juz startuje i po wyjęciu z wody przez dłuższy czas jeszcze pracuje. Oryginał w wodzie nawet nie drgnie (przypominam próba była w czajniku elektrycznym)

link do allegro za 99zł http://moto.allegro.pl/czujnik-wentylat ... 23252.html
ja "niestety" alternatywy dla niego nie znalazłem lecz uważam iż pomagam informując że czujnik od sc900 ma inne parametry

EAN: 3531650011346
Nr użytkowy: WS2509
Wymiar gwintu: M16x1.5
21-0120 - MaxGear
Wykonuje balustrady nierdzewne i wszystko co związane z tą stalą i spawaniem, w razie potrzeby pomogę www.nierdzewnie.pl

Awatar użytkownika
staciek
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 402
Rejestracja: pn sie 20, 2012 1:35 pm
Imię: Staszek
Model: Varadero SD02
Rocznik: 2004
Lokalizacja: Warszawa /Międzylesie/
Kontakt:

#17 Post autor: staciek »

adam3911 pisze:
kucyk_323 pisze:może sprecyzuje :)
w czajniku elektrycznym napełnionym wodą
:lol:
Dla potomnych czujnik od seicento 900ccm pomimo identycznego gwintu nie pasuje bo ma inne parametry - wcześnie załapuje i strasznie długo odpuszcza (pomijając uszkodzoną sztuke która miałem, wczoraj testowałem inny dla pewności)
Sprecyzuj bardziej. nie rozumiem... :( A może kiedyś się przyda ta wiedza, może nie tylko mi...
Zapewne chodzi o to, że w seicento, przy innej temperaturze (niższej) następuje włączenie wentylatora, a w Varadero przy wyższej.

Dodatkowo, pojemności układu chłodzenia są inne, oraz masy chłodzonych (silnik) elementów - stąd zapewne potrzeba dłuższej pracy wentylatora :idea:
;* Varadero XL 1000

JeromeBaldino
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 7
Rejestracja: ndz kwie 14, 2013 5:14 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#18 Post autor: JeromeBaldino »

Przepraszam za odgrzebywanie starego wątku ale jestem świeżo po wymianie termostatu w Varadero (r99) więc opiszę moje doświadczenia i zadam kolejne pytania.

W moim Varadero czujnik temperatury pokazuje zazwyczaj na pierszą kreskę i nigdy wyżej nie wchodzi. Stwierdziłem, że pierwsze co wymienie to termostat:
0. Odpinamy akumulator.
1. Demontaż gmoli (w moim przypadku GIVI były przykręcone na śruby w taki sposób, że nie było jak złapać kluczem więc trochę się namęczyłem)
2. Demontaż plastików - zwykłe śrubki imbusowe, potem odpinamy plastikowe zaczepy od dołu od strony przedniego koła, wyjmujemy żarówki kierunków i zdejmujemy plastiki.
3. Zakręcamy OBA kraniki paliwa (ja nie wiedziałem o drugim i rozlałem sporo paliwa na siebie i otoczenie), odpinamy przewody paliwa prowadzące do kraników.
4. Zdejmujemy bak (4 śruby), przy zdejmowaniu baku odepnął się dwie rurki (gruba i cienka) prowadzące do wlewu paliwa.
5. Opróżniamy układ chłodzenia - odkręcamy korek prawej chłodnicy i odpinamy rurkę wychodzącą u dołu, zlewamy parę litrów środka do butli.
6. Odpinamy grubą rurę chłodziwa dochodzącą do termostatu od przodu motocykla.
7. Obudowa termostatu jest skręcona na dwie śruby, potrzebny jest klucz nasadowy 8. Pierwsza śruba od zewnątrz motocykla jest łątwa do odkręcenia (to ta, gdzie dochodzi również klema masy), Druga śruba trochę ciężej odkręcić bo trzeba włożyć klucz grzechotkę wgłąb motocykla. Jak poluzujemy śruby to wyleje się pewnie trochę płynu więc warto coś podłożyć.
8. Zdejmujemy obudowę i wyciągamy termostat. Na jego miejsce wkładamy nowy, ja użyłem termostatu od Matiza i mimo, że był wyższy niż ten zamontowany to pasował bez problemu. Oba termostaty miały małą dziurkę z dzyndzelkiem.
9. Skręcamy wszystko w kolejności odwrotnej, zalewamy chłodnicę, montujemy bak, podłączamy kraniki i je uruchamiamy. Uruchamiamy silnik z otwartą chłodnicą. Pozwalamy mu chodzić parę minut i szukamy wycieków. W międzyczasie gazujemy parę razy i dolewamy płyn pod korek (odpowietrzanie). Zakręcamy korek i sprawdzamy chłodnice.

I teraz pojawił się u mnie problem, używałem cyfrowego termometru aby zmierzyć temperaturę obudowy termostatu i obu chłodnic. Obudowa termostatu dość szybko się nagrzała (do ok. 80*C), problem w tym, że lewa chłodnica od razu zaczęła się robić ciepła. Prawa chłodnica pozostała zimna do momentu otwarcia się termostatu i wtedy dość szybko zrobiłą się ciepła (temp. zewn ~65*C). Wskaźnik po rozgrzaniu pokazywał to samo co przed wymianą - tj. pierwszą kreskę. Wentylator się nie włączył.

Tutaj pojawiają się dwa pytania:
- dlaczego lewa chłodnica robi się od razu ciepła? czy to normalne?
- czy może być to problem czujnika temperatury?


Pozdrawiam,
JB

Awatar użytkownika
jedras
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 259
Rejestracja: wt kwie 17, 2012 7:31 am
Imię: Jędrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL 1000V Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#19 Post autor: jedras »

A może wszystko jest w porządku i niepotrzebnie grzebiesz?

ps w transalpie jedną chłodnica pracowała cały czas, to może i w viadrze jest tak samo
Honda XL1000V Varadero
Honda XL600V Transalp
Italjet Formula 125
Suzuki GT80L
Romet Ogar 200
Romet Pony M2

JeromeBaldino
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 7
Rejestracja: ndz kwie 14, 2013 5:14 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#20 Post autor: JeromeBaldino »

Sprawdziłem na diagramie serwisowym - wynika z niego, że chłodnice połączone są równolegle od termostatu do silnika. Lewa chłodnica jest dużo bliżej termostatu. Sam termostat ma w obudowie małą dziurkę z dzyndzelkiem która umożliwia jakiś przepływ płynu chłodniczego (tj. termostat nigdy nie jest zamknięty na 100%). Dlatego po odpaleniu lewa chłodnica robi się ciepła - po prostu ta mała ilość płynu który przepływa przez termostat leci najkrótszą drogą przez silnik. Takie rozwiązanie umożliwia szybsze i równiejsze nagrzanie samego termostatu.
Wynika więc, że układ działa poprawnie. Pozostaje tylko problem wskazania temperatury silnika. Doczytałem, że czujnik jest gdzieś w okolicy termostatu - czy ma ktoś doświadczenie z wymianą?

Awatar użytkownika
jedras
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 259
Rejestracja: wt kwie 17, 2012 7:31 am
Imię: Jędrzej
Marka motocykla: Honda
Model: XL 1000V Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Warszawa

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#21 Post autor: jedras »

A na postoju przy zwiększonych obrotach nie wskoczy wskazanie temperatury na zegarach powyżej pierwsze kreski?
Honda XL1000V Varadero
Honda XL600V Transalp
Italjet Formula 125
Suzuki GT80L
Romet Ogar 200
Romet Pony M2

Awatar użytkownika
longus
Uczy się jeździć
Posty: 88
Rejestracja: śr lut 20, 2008 11:03 pm
Lokalizacja: olsztyn

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#22 Post autor: longus »

a ja teraz w "drugą stronę " zapytam Was.
Też na zagrzanym silniku mam 3 palące się kwadraciki (SD02) wskzujace ponoć tzw. temperaturę optymalna. I na postoju tez. I nigdy mi sie 4-ty kwadracik nie odpalił.
Jednak co się dzieje w czasie jazdy...
- w temperaturze OTOCZENIA powyżej 17-19stp, w czasie JAZDY w trasie, nadal świeca się 3 kwadraciki,
- gdy temperatura otoczenia spada, w czasie jazdy (nawet szybkiej) zaczynaja mi powoli, poo kolei gasną.
I tak, w temp otoczenia od +3stp (przy niższych nie jeździłem), do +10stp, w biegu, albo wcale się kwadraciki nie zapalą, albo ewentaulnie jeden, i to dopiero wtedy gdy zwolnię, jade w kolumnie, etc.
Gdy zasłonię jedną z chłodnic kartonem, sytuacja poprawia się nieco.
czy problemem jest płyn chłodzacy? jakiś czujnik małego obiegu cieczy chłodzącej (jest taki?).
Wentylator włącza się gdy temp oleju przekracza około 80stp.

Pytanie:
czy pomimo różnie NISKICH temperatur otoczenia, silnik nie powinien trzymać w trasie temperatury optyalnej (3 kwadraciki), tak jak jest to przeciez w autach, nawet przy jeździe w mrozy?
JAkie sa Wasze doświadczenia?
Przosze o uwagi i pozdro
Honda XL1000VA Varadero SD02

http://www.swiatpodrozy.pl/a.php?id=1857

piter121
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 298
Rejestracja: wt lut 28, 2012 12:02 am
Marka motocykla: Honda Varadero 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: manchester/ gorzow wlkp

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#23 Post autor: piter121 »

A tak z ciekawosci masz zalozony termostat?

Awatar użytkownika
longus
Uczy się jeździć
Posty: 88
Rejestracja: śr lut 20, 2008 11:03 pm
Lokalizacja: olsztyn

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#24 Post autor: longus »

piter121 pisze:A tak z ciekawosci masz zalozony termostat?
Hmmm, dobre pytanie. Jednak skoro przy konkretnej temp oleju (80stp) włącza się wentylator, a po schłodzeniu wody (i oleju) się następnie wyłącza, to chyba wniosek ze jakiś termostat pewnikiem jest...
Poza tym od lat serwisuję moto w ASO i braku tegoż termostatu nie zgłaszano mi. więc pewnie jest.. tylko byc moze źle działa, np. zawsze majac otwarty duzy obieg wody, tj. przez blok silnika oraz chłodnice... nad tym sie zastanawiam (tak jest w autach), ale czy w wiadrze też?
Honda XL1000VA Varadero SD02

http://www.swiatpodrozy.pl/a.php?id=1857

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#25 Post autor: james »

longus pisze:
piter121 pisze:A tak z ciekawosci masz zalozony termostat?
Hmmm, dobre pytanie. Jednak skoro przy konkretnej temp oleju (80stp) włącza się wentylator, a po schłodzeniu wody (i oleju) się następnie wyłącza, to chyba wniosek ze jakiś termostat pewnikiem jest...
Poza tym od lat serwisuję moto w ASO i braku tegoż termostatu nie zgłaszano mi. więc pewnie jest.. tylko byc moze źle działa, np. zawsze majac otwarty duzy obieg wody, tj. przez blok silnika oraz chłodnice... nad tym sie zastanawiam (tak jest w autach), ale czy w wiadrze też?
Nie wiem jak jest zbudowany układ chłodzenia w SD02, ale pewnie podobnie jak w SD01. W przypadku uszkodzonego termostatu bądź jego braku moto będzie się trochę dłużej nagrzewało i żaden problem nie będzie zauważalny przy temperaturze otoczenia >=15. Jeżeli będziesz latał w niższych temperaturach (np. w okolicach zera) to sprawny termostat powinien przymnąć nieco duży obieg a tym samym spowodować dogrzanie silnika. Włączający i wyłączając się wentylator nie ma nic do sprawy.
Jeżeli będziesz chciał sprawdzić termostat to samo wyciągnięcie jest banalnie proste - należy natomiast pamiętać aby zlać CAŁY płyn chłodniczy, najlepiej korkiem na bloku cylindra (przód). Druga opcja jest taka, że termostat się tylko zawiesił i byłaby ona korzystniejsza dla twojego portfela :)

jangora
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 4
Rejestracja: pt lis 29, 2013 7:25 pm
Marka motocykla: xl1000v
Model: .
Rocznik: 2000

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#26 Post autor: jangora »

ze sknerstw ludzie swirują
PRZECIEZ CZUJNIK KOSZTUJE GROSZE.

JAN

Bartosz
Rekrut
Posty: 34
Rejestracja: śr maja 29, 2013 11:37 pm
Marka motocykla: Varadero
Model: XL 1000V

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#27 Post autor: Bartosz »

Panowie posiadam wiadro 2 sezon SD02 zawsze po rozgrzaniu paliły sie 3 kwadraciki, jak jechałem również 3. Wróciłem wczoraj z Bieszczad i zauważyłem ze jednej kwadracik sie pali po rozgrzaniu czy to wina termostatu ??

Awatar użytkownika
Gregor
Zapalony motocyklista
Posty: 1656
Rejestracja: ndz cze 30, 2013 11:01 pm
Imię: Grzesiek
Marka motocykla: Triumph
Model: Tiger 1200
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Krzeszów k. Wałbrzycha

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#28 Post autor: Gregor »

Wymieniłem dziś termostat. Po wymianie też nagrzewa mi się najpierw chłodnica z wentylatorem. Dopiero po osiągnięciu 2 kreski na wskaźniku (mniej - więcej) nagrzewa się druga chłodnica. Wcześniej przy zepsutym nagrzewały się jednakowo.
JeromeBaldino pisze:Przepraszam za odgrzebywanie starego wątku ale jestem świeżo po wymianie termostatu w Varadero (r99) więc opiszę moje doświadczenia i zadam kolejne pytania.

W moim Varadero czujnik temperatury pokazuje zazwyczaj na pierszą kreskę i nigdy wyżej nie wchodzi. Stwierdziłem, że pierwsze co wymienie to termostat:
0. Odpinamy akumulator.
1. Demontaż gmoli (w moim przypadku GIVI były przykręcone na śruby w taki sposób, że nie było jak złapać kluczem więc trochę się namęczyłem)
2. Demontaż plastików - zwykłe śrubki imbusowe, potem odpinamy plastikowe zaczepy od dołu od strony przedniego koła, wyjmujemy żarówki kierunków i zdejmujemy plastiki.
3. Zakręcamy OBA kraniki paliwa (ja nie wiedziałem o drugim i rozlałem sporo paliwa na siebie i otoczenie), odpinamy przewody paliwa prowadzące do kraników.
4. Zdejmujemy bak (4 śruby), przy zdejmowaniu baku odepnął się dwie rurki (gruba i cienka) prowadzące do wlewu paliwa.
5. Opróżniamy układ chłodzenia - odkręcamy korek prawej chłodnicy i odpinamy rurkę wychodzącą u dołu, zlewamy parę litrów środka do butli.
6. Odpinamy grubą rurę chłodziwa dochodzącą do termostatu od przodu motocykla.
7. Obudowa termostatu jest skręcona na dwie śruby, potrzebny jest klucz nasadowy 8. Pierwsza śruba od zewnątrz motocykla jest łątwa do odkręcenia (to ta, gdzie dochodzi również klema masy), Druga śruba trochę ciężej odkręcić bo trzeba włożyć klucz grzechotkę wgłąb motocykla. Jak poluzujemy śruby to wyleje się pewnie trochę płynu więc warto coś podłożyć.
8. Zdejmujemy obudowę i wyciągamy termostat. Na jego miejsce wkładamy nowy, ja użyłem termostatu od Matiza i mimo, że był wyższy niż ten zamontowany to pasował bez problemu. Oba termostaty miały małą dziurkę z dzyndzelkiem.
9. Skręcamy wszystko w kolejności odwrotnej, zalewamy chłodnicę, montujemy bak, podłączamy kraniki i je uruchamiamy. Uruchamiamy silnik z otwartą chłodnicą. Pozwalamy mu chodzić parę minut i szukamy wycieków. W międzyczasie gazujemy parę razy i dolewamy płyn pod korek (odpowietrzanie). Zakręcamy korek i sprawdzamy chłodnice.

I teraz pojawił się u mnie problem, używałem cyfrowego termometru aby zmierzyć temperaturę obudowy termostatu i obu chłodnic. Obudowa termostatu dość szybko się nagrzała (do ok. 80*C), problem w tym, że lewa chłodnica od razu zaczęła się robić ciepła. Prawa chłodnica pozostała zimna do momentu otwarcia się termostatu i wtedy dość szybko zrobiłą się ciepła (temp. zewn ~65*C). Wskaźnik po rozgrzaniu pokazywał to samo co przed wymianą - tj. pierwszą kreskę. Wentylator się nie włączył.

Tutaj pojawiają się dwa pytania:
- dlaczego lewa chłodnica robi się od razu ciepła? czy to normalne?
- czy może być to problem czujnika temperatury?


Pozdrawiam,
JB
Romet Kadet >> CZ 350 >> junak M 10 >> junak M 10 z koszem >> dniepr MT16 (kosz) >> kawasaki KZ 550 >> suzski GS 1000 >> honda Varadero >> TEX 1200

GeraN
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 12
Rejestracja: pn cze 08, 2020 6:45 pm
Imię: Marcin
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero 1000
Rocznik: 2001

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#29 Post autor: GeraN »

Witam, troche odkopie temat.
Opisze jak to jest, jak do tej pory wskaznik temp nie przekraczal polowy (SD01), podczas jazdy wskaznik trzymal sie miedzy 2, a 3 kreska (blizej tej 2). Lecz ostatnio jadac w paradzie (bylo gorąco, w dodatku jechalem z żonką) wskaznik wskoczyl miedzy 3, a 4 kreske i niesty wentylator sie nie załączył :( czy mam sie juz martwic ? czy to normalne i poprostu powinna ta wskazowka jeszcze wyzej pojsc przed zalaczeniem ? mam Viadro od 2 miesiecy i dopiero go poznaje. Ktos napisal ze mial mało plynu w chłodnicy, ale na zbiorniku wyrownawczym pokazywalo dobrze, czy dobrze kojarze ze obok zbiorniczka jest wezyk z odpowietrzeniem tej chlodnicy ? pozdrawiam

melon1968
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1485
Rejestracja: śr maja 15, 2013 10:01 pm
Imię: mmm
Marka motocykla: honda
Model: VA 1000 VFR1200XD
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Świdnik

Re: czujnik temperatury/włącznik wentylatora

#30 Post autor: melon1968 »

GeraN pisze:Witam, troche odkopie temat.
Opisze jak to jest, jak do tej pory wskaznik temp nie przekraczal polowy (SD01), podczas jazdy wskaznik trzymal sie miedzy 2, a 3 kreska (blizej tej 2). Lecz ostatnio jadac w paradzie (bylo gorąco, w dodatku jechalem z żonką) wskaznik wskoczyl miedzy 3, a 4 kreske i niesty wentylator sie nie załączył :( czy mam sie juz martwic ? czy to normalne i poprostu powinna ta wskazowka jeszcze wyzej pojsc przed zalaczeniem ? mam Viadro od 2 miesiecy i dopiero go poznaje. Ktos napisal ze mial mało plynu w chłodnicy, ale na zbiorniku wyrownawczym pokazywalo dobrze, czy dobrze kojarze ze obok zbiorniczka jest wezyk z odpowietrzeniem tej chlodnicy ? pozdrawiam
Zbiornik wyrównawczy jest niżej,musisz dostać się do korka który jest w prawej chłodnicy i tam sprawdzić stan.Wg. mnie powinien włączyć się wentyl. przy 3 kresce.Mam SD02 i u mnie nigdy nie zapala się 4 kwadracik(połowa skali 3 kwadr.) jak włącza się wentyl.Najpierw sprawdził bym czy przewody i kostki od wentylatora są ok.A jeśli tak brałbym się za włącznik wentylatora.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”