Wymiana świec zapłonowych.

Poradniki krok po kroku...
Wiadomość
Autor
daro
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 521
Rejestracja: wt sty 22, 2013 9:01 pm

Wymiana świec zapłonowych.

#1 Post autor: daro »

Witam,
W necie krąży wiele opinii na temat wymiany świec zapłonowych.
Dyskusje dotyczą jak, kiedy i czy ?
Świece zwłaszcza irydowe kosztują już pow. stówki, a i naprawa głowicy z zerwanym gwintem lub urwaną świecą nie należą do przyjemnych.

Poniżej kilka podstaw tej pracy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autorem i właścicielem materiału jest http://www.ngk.de/pl/home/

Tu link do odpowiednich dla Varadero :

SD01 :

http://www.ngk.de/nc/pl/wyszukiwarka-pr ... EVX-9/6114

SD02 :

http://www.ngk.de/nc/pl/wyszukiwarka-pr ... 8B-9/6116/

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

#2 Post autor: james »

Jeżeli ktoś dużo grzebie przy swoim sprzęcie lub robi wszystko sam to zakup kluczy dynamometrycznych jest uzasadniony, ale żeby kupować tylko do świec? Szkoda kasy... Pomimo, że ja takowy zestaw posiadam to świece przykręcam Hondowskim kluczem. Ma on tę zaletę, że na przegubie jest luz i czuć kiedy już bardziej się dokręcić nie da.

Do "artykułu" warto dodać, aby nie kupować okazyjnie świec na allegro po "20 złowych". Był okres, o czym można poczytać na innych forach, że chińczycy wzieli się poważnie za podrabianie NGK i przy przykręcaniu (nawet nie na siłę) świece po prostu pękały.

daro
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 521
Rejestracja: wt sty 22, 2013 9:01 pm

#3 Post autor: daro »

james pisze:Jeżeli ktoś dużo grzebie przy swoim sprzęcie lub robi wszystko sam to zakup kluczy dynamometrycznych jest uzasadniony, ale żeby kupować tylko do świec? Szkoda kasy... Pomimo, że ja takowy zestaw posiadam to świece przykręcam Hondowskim kluczem. Ma on tę zaletę, że na przegubie jest luz i czuć kiedy już bardziej się dokręcić nie da.
....taki klucz jest już dziś dostępny w cenie ~ 1 świecy : http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 81825.html
wiec warto takowy posiadać ponieważ wiele prac przy motocyklu wymaga od nas profesjonalizmu :) , a klucz "Hondowski" jest niezastąpiony w podróży
:)

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

#4 Post autor: james »

Oczywiście zgadzam się z Tobą, profesjonalizm i dokładność są wymagane w końcu to od nich zależy bądź co bądź nasze życie :)

Z kluczami dynamometrycznym jest różnie. Zanim kupiłem moje, troche czytałem i o jakości i o dokładności, m. in. tutaj http://jakienarzedzia.pl/jaki-klucz-dynamometryczny/. Proxxon jako średnia półka, ma w certyfikacie zapis o błędzie do 3% i to nie jest super mało a kosztuje 3 razy więcej niż ten, podany w twoim linku. Ważną kwestią jest jeszcze twardość sprężyny - to, że wskazania na kluczu podają np. 30Nm, nie znaczy, że faktycznie tak jest. Może się okazać, że po 10 operacjach dokręcania sprężyna będzie gorzej trzymała, co bezpośrednio przełoży się na niewłaściwy moment.

Oczywiście to jest moje zdanie :wink: Osobiście zachęcam wszystkich do serwisowania motocykla samemu, bo mamy pewność, że zostało to porządnie zrobione a i wtedy obowiązkiem jest zakup dobrego klucza dynamometrycznego, który zwróci się prawie całkowicie już po pierwszej regulacji zaworów :D

daro
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 521
Rejestracja: wt sty 22, 2013 9:01 pm

#5 Post autor: daro »

james pisze: Z kluczami dynamometrycznym jest różnie. Zanim kupiłem moje, troche czytałem i o jakości i o dokładności, m. in. tutaj http://jakienarzedzia.pl/jaki-klucz-dynamometryczny/. Proxxon jako średnia półka, ma w certyfikacie zapis o błędzie do 3% i to nie jest super mało a kosztuje 3 razy więcej niż ten, podany w twoim linku. Ważną kwestią jest jeszcze twardość sprężyny - to, że wskazania na kluczu podają np. 30Nm, nie znaczy, że faktycznie tak jest. Może się okazać, że po 10 operacjach dokręcania sprężyna będzie gorzej trzymała, co bezpośrednio przełoży się na niewłaściwy moment.
... :) ... tak masz rację że jakość jest zawsze w cenie ... nasza pasja też ma swoją ... jak i radość z własnej pracy przy motocyklu :)

daro
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 521
Rejestracja: wt sty 22, 2013 9:01 pm

#6 Post autor: daro »

czas potrzebny na wymianę dwóch świec ~ 15 min

Obrazek

1)
pod siedziskiem mamy # potrzebną do podstawienia zbiornika :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

2)
po uniesieniu zbiornika mamy dostęp do tylnej świecy :

Obrazek

3)
do przedniej jest wygodny dostęp :

Obrazek

Obrazek

Nowe świece dokręcamy 14 Nm .

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

#7 Post autor: james »

Fajny foto-reportaż :D Dodałbym tylko, że niektóre poradniki mówią o potrzebie wygrzania świecy bezpośrednio po wkręceniu tzn. przejażdżka około 100km bez dzidowania. O ile to prawda, to warto to wziąć pod uwagę i nie odpalać motocykla, żeby zobaczyć, czy lepiej chodzi na nowych świeczkach :)

daro
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 521
Rejestracja: wt sty 22, 2013 9:01 pm

#8 Post autor: daro »

james pisze:Fajny foto-reportaż :D Dodałbym tylko, że niektóre poradniki mówią o potrzebie wygrzania świecy bezpośrednio po wkręceniu tzn. przejażdżka około 100km bez dzidowania. O ile to prawda, to warto to wziąć pod uwagę i nie odpalać motocykla, żeby zobaczyć, czy lepiej chodzi na nowych świeczkach :)
... też słyszałem o takiej zasadzie.. więc warto tego pilnować .. :)

piter121
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 298
Rejestracja: wt lut 28, 2012 12:02 am
Marka motocykla: Honda Varadero 1000
Rocznik: 2004
Lokalizacja: manchester/ gorzow wlkp

#9 Post autor: piter121 »

Na 100% tak jest trzeba je przepalic, i jeszcze jedno za kazdym razem jak odpalimy moto to silnik powinien popracowac, az osiagnie temperature ok 5 min. Nie jest zalecane dla tych swiec odpalanie i szybkie gaszenie ,oraz uwaga na zalanie swiec , raz zalane ida do kosza. Sprawdzone na wlasnym przykladzie.

Awatar użytkownika
dario
Uczy się jeździć
Posty: 70
Rejestracja: wt lip 17, 2012 8:36 pm
Imię: Dariusz
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero XL 1000
Rocznik: 2001
Lokalizacja: Gdynia

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#10 Post autor: dario »

ja trochę może nie w temacie, ale jakie wymiary ma ten stelaż do podnoszenia zbiornika (średnica i dlugości prętów), bo w moim czegoś takiego nie było...pewnie poprzedni właściciel zabrał, a bym sobie chętnie dorobił....proszę o pomoc.
Teściowa jest mi tak samo potrzebna jak popielniczka na motocyklu.

Awatar użytkownika
james
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 2207
Rejestracja: ndz lut 05, 2012 12:15 pm
Imię: Marek
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#11 Post autor: james »

Jak się przypomnisz w sobote, to pomierzę :)
Najlepiej napisz na PW w weekand.

Benio
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 50
Rejestracja: wt kwie 26, 2011 3:23 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Bielsko Biała

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#12 Post autor: Benio »

Ja myślałem ze wymiana świec to tylko czas pras i po bólu i nigdy nie zastanawiałem się zbytnio nad momentem jej dokręcenia - wiadomo zawsze była taka lekka niepewność czy jeszcze dokręcić czy już wystarczy - robiło się to na tzw czuja:) Nie wiedziałem także że trzeba je przepalić i tu mogę spokojnie napisać że potwierdza się stwierdzenie ze człowiek uczy się całe życie:)
Bardzo ciekawy temat który zawiera dużo ważnych informacji:)
Grzegorz

jedrek1000f
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 21
Rejestracja: sob maja 17, 2014 4:02 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL 1000V Varadero
Rocznik: 2002

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#13 Post autor: jedrek1000f »

Ja też zawsze wymieniam świece na czuja nawet nie wiedziałem że dokręca się je kluczem dynamometrycznym ale że się powinno wygrzać nowe świece to akurat wiem i stosuję bo po wygrzaniu nie stwarzają kłopotów a nowe świece raz zalane nadają się do kosza

Vader
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 2
Rejestracja: czw wrz 18, 2014 5:12 pm

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#14 Post autor: Vader »

Zestawu do świec samochodowych też chyba będzie można użyć jak myślicie? http://allegro.pl/laser-zestaw-dynamome ... 48371.html
Gdzie głowa i oczy tam motor się toczy.

Yanek
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 427
Rejestracja: ndz lis 25, 2012 10:51 pm
Marka motocykla: Honda
Model: XL1000
Rocznik: 1999
Lokalizacja: Leżajsk

Re: Wymiana świec zapłonowych.

#15 Post autor: Yanek »

Vader pisze:Zestawu do świec samochodowych też chyba będzie można użyć jak myślicie? http://allegro.pl/laser-zestaw-dynamome ... 48371.html
Jeżeli momenty są odpowiednie dla głowicy Varadero to bez problemu, patrz tabela na początku wątku.W Varadero gwint świecy to M12.
Do SD01 świece platynowe DPR8EVX-9 ,
Do SD02 świece irydowe DPR8EIX-9.
Podaje oznaczenia dla świec NGK .Amen :isok2:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”