Katalizator

Tematy dotyczące prac serwisowych oraz eksploatacji.
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
buba6
Uczy się jeździć
Posty: 69
Rejestracja: śr sie 26, 2009 12:27 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Katalizator

#1 Post autor: buba6 »

Powiedzcie mi jak to jest z katalizatorem w wiadrze, a konkretnie sd01, jest on czy go nie ma? Kraje w ktore jedziemy nie grzesza dobrym paliwem, wiec musial by powedrowac na zlom :)

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#2 Post autor: zalmen3 »

SD01 nie ma katalizatora. Za kontrole emisji spalin odpowiedzialne sa Crankase Emission Control System oraz Pulse Secondary Air Injection System (PAIR). Oba systemy nie wymagaja zadnych regulacji, a jedynie zgodnej z instrukcja kontroli stanu ich czesci skladowych.

Awatar użytkownika
Darekvw
Dzień dobry jestem tu nowy.
Posty: 18
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 8:20 am
Lokalizacja: Gdańsk

#3 Post autor: Darekvw »

A jak to jest w SD02 ?
Jawka 50, CZ 350, JAWA 350TS, długo nic Suzuki GSXF 600. Suzuki Bandit GSF650 S ,obecnie HONDA VARADERO XL 1000

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#4 Post autor: zalmen3 »

Dopiero w modelu SD02 na wtrysku wprowadzono tzw katalizator trójdrożny (three-way-catalyst). Ponadto modele G (Germany) już od 2003 wyposarzono w sonde lambda. Od roku 2007 wszystkie maja sonde. Systemy PAIR i Crankase Emission Control System pozostawiono w Viaderkach z katalizatorami dokonujac jedynie kosmetycznych zmian w systemie sterowania ich dzialaniem.

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#5 Post autor: roadrunner »

W związku z tym że mam cały czas problemy z "czkawką" na niskich obrotach i jednostajnie odkręconym gazie, pozwolę sobie odgrzać kotleta. Podobno takie objawy oraz strzelanie w airbox występują kiedy niesprawny jest wspomniany system PAIR. Czy ktoś tam zaglądał? Co można z tym zrobić?
Zastanawiam się nad opcją zaślepienia zaworów PAIR jeżeli nie pomoże ich przegląd i ew. wyczyszczenie...
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

Kuba-car
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 567
Rejestracja: sob lut 05, 2011 3:41 pm

re

#6 Post autor: Kuba-car »

Mógłbyś zdradzić kiedy strzela do airboxa? Zazwyczaj taki objaw to albo zatkany wydech(obojętnie który element) albo nieszczelne lub niedomknięte zawory. Kiedyś już na forum był podobny temat,a przyczyną był przestawiony zapłon..

JAQB
Zapalony motocyklista
Posty: 740
Rejestracja: śr paź 15, 2008 9:42 pm

#7 Post autor: JAQB »

roadrunner pisze:W związku z tym że mam cały czas problemy z "czkawką" na niskich obrotach i jednostajnie odkręconym gazie, pozwolę sobie odgrzać kotleta. Podobno takie objawy oraz strzelanie w airbox występują kiedy niesprawny jest wspomniany system PAIR. Czy ktoś tam zaglądał? Co można z tym zrobić?
Zastanawiam się nad opcją zaślepienia zaworów PAIR jeżeli nie pomoże ich przegląd i ew. wyczyszczenie...
Też miałem podobne objawy w SD01. Przy serwisie okazało się, że mam wszystkie zawory ssące do regulacji. Po tym zabiegu już ten problem nie występuje.

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#8 Post autor: roadrunner »

Strzelanie do airboxa jest bardzo sporadyczne i zadarza się przy schodzeniu z obrotów, ale nie jak zamknę gaz tylko lekko odpuszczę. Gorszym problememe jest czkawka tak jakby wypadał czasami zapłon. Zdarza się to przy ruszaniu, delikatnym przyśpieszaniu na niskich obrotach lub jeździe z lekko uchyloną przepustnicą. Nie muszę chyba mówić czym się kończy "czknięcie" silnika podczas ruszania do np. lewoskrętu... Silnik "czknie", motocykl w skręcia efektownie szarpnie kilka razy i wszystko kończy się spektakularną glebą na środku skrzyżowania!
W DL-u takie objawy dawały właśnie nieszczelne zaworki PAIR. Zawory mieszczą się w tolerancji więc to raczej nie zawory, chyba że gniazdo któregoś zaworu jest wypalone, tego nie sprawdzałem...
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

Awatar użytkownika
zalmen3
Motocyklista jak się patrzy !!!
Posty: 563
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 9:21 am
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.

#9 Post autor: zalmen3 »

Sam system PAIR jest mało skomplikowany, więc sprawdzenie nie zajmie Ci wiele czasu, ani też nie wymaga jakiś wielkich przedsięwzięć, czy zaplecza warsztatowego. Elementów do sprawdzenia są 3:
a) zawór główny (PAIR selenoid valve)
b) zaworki na pokrywach cylindrów (PAIR check reed valve)
c) przewody

ad a) od zaworu należy odłączyć kostkę z zasilaniem, potem odpiąć 3 wężyki i wymontować z motocykla; zawór znajduje się po prawej stronie pod airboxem, przy demontażu dużo wygodniej jest jak się zdejmie bak i airbox. Potem są 2 testy sprawności zaworu: 1. rezystancja na pinach w kostce powinna wynosić 20-24 omów przy temperaturze 20 st C; 2. Zawór ma 3 króćce - dwa na dole na przeciw siebie i jeden nad jednym z tamtych dwóch; dmuchając w górny króciec powinien być przepływ powietrza, jeżeli zaś podłączymy zawór do napięcia 12 V (prądu stałego oczywiście) to powietrze nie powinno dać się przedmuchać z górnego króćca do dolnych. Jeżeli wszystko jest oki to zawór można zamontować i dalej używać, jeżeli któryś z parametrów ześwirował, zawór jest do wymiany.

ad b) Od pokryw należy odpiąć wężyki systemu pair (te cieńsze), odkręcić te króćce, do których były podłączone wężyki i sprawdzić stan gumowych zaworków pod nimi - jeżeli są popękane, uszkodzone to wymienić. Można je delikatnie wyczyścić lekko naoliwioną szmatką i potem wytrzeć. Jak jest oki to złożyć wszystko i punkt c

ad c) Trzeba przejrzeć połączenia i przewody całego systemu i jak są jakieś uszkodzenia to wymienić odpowiedni wężyk itd itp. Wężyki są 3 - pierwszy od airboxa do zaworu, i dwa od zaworu do pokryw cylindrów.

Tyle z porad - u mnie jak to rozbierałem wszystko było w jak najlepszym porządku, więc wiele więcej nie pomogę.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

#10 Post autor: roadrunner »

OK, dzięki! Zajżę tam, zobaczymy co znajdę... :D
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

kucyk_323
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 215
Rejestracja: wt gru 25, 2012 10:18 am
Lokalizacja: marki/wawa
Kontakt:

Re: Katalizator

#11 Post autor: kucyk_323 »

rozwiązałeś kolego swój problem??? mi podobnie ostatnio czka tyle że tez obroty ma za niskie lecz żeby je zwiększyć muszę rozebrac pół moto bo pokrętełko stoi dęba :down:
Wykonuje balustrady nierdzewne i wszystko co związane z tą stalą i spawaniem, w razie potrzeby pomogę www.nierdzewnie.pl

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

Re: Katalizator

#12 Post autor: roadrunner »

Przejrzałem wszystko co się da, łącznie z regulacją zaworów i tymczasowym zaślepieniem/zablokowaniem systemu PAIR, bez rezultatu.
Silnik czasami potrafi "czknąć" i zgasnąć, zdarza się to niestety najczęściej przy ruszaniu w momencie dodania gazu. Szybkość wolnych obrotów nie ma na to żadnego wpływu.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

kucyk_323
Stały bywalec - trochę wymiata
Posty: 215
Rejestracja: wt gru 25, 2012 10:18 am
Lokalizacja: marki/wawa
Kontakt:

Re: Katalizator

#13 Post autor: kucyk_323 »

no to ciekawe że tyle czasu mineło bez rozwiązania problemu, ja w piatek prawdopodobnie będe bawił się w synchro gazników bo po remoncie głowicy nie synchronizowałem a i czkac i kichać w gaznik zaczął.
dziś sprawdziłem jeszcze raz zawory dla pewności i są ok.
pytanie dla znawców, do synchronizacji nalezy wpiac się do węzyka z tylnego gaznika z którego wężyk idzie do baku a w przednim tej samej grubości węzyk do PAIR??
Wykonuje balustrady nierdzewne i wszystko co związane z tą stalą i spawaniem, w razie potrzeby pomogę www.nierdzewnie.pl

Awatar użytkownika
roadrunner
Udaje motocyklistę
Posty: 176
Rejestracja: ndz gru 05, 2010 11:25 pm
Lokalizacja: Lubartów, Warszawa

Re: Katalizator

#14 Post autor: roadrunner »

kucyk_323 pisze:no to ciekawe że tyle czasu mineło bez rozwiązania problemu ...
Po miesiącach spędzonych na bezowocnym poszukiwaniu przyczyny tych "nieprawidłowości" i wydaniu niechudej cyfry na wymianę części które były dobre doszedłem do wniosku, że jedyna skuteczna metoda dokonania tej naprawy, to wymiana motocykla na inny/nowy.
Nauczyłem się z tym "żyć" i przestałem sobie głowę zawracać tym, oraz przypadkami zgaśnięcia wszystkiego łącznie z zegarami przy próbie zapłonu po takim kichnięciu. Żadnej z przyczyn takiego stanu rzeczy nie udało mi się ustalić, teorie kilkunastu mechaników z których każda była inna, też były nie trafione i naraziły mnie na kolejne zupełnie niepotrzebne koszty.
Never ride faster, than your guardian angel can fly...

Chaszek16
Uczy się jeździć
Posty: 69
Rejestracja: ndz sie 12, 2012 2:49 pm
Marka motocykla: Honda
Model: Varadero SD01
Rocznik: 2000
Lokalizacja: Tarnów

Re: Katalizator

#15 Post autor: Chaszek16 »

Przeglądając fora dochodzę do wniosku, że w motocyklu typu Varadero SD01 często pojawiają się dolegliwości z czkawką... I nikt nie potrafi rozwiązać problemu i powiedzieć co to jest... Mam chyba podobny problem i też nie wiem jak do tego podejść.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Serwis”